"Een nieuwe vorm van criminaliteit neemt hand over hand toe." Aan het woord is Peter R. de Vries. Dit keer niet in zijn vertrouwde rol als misdaadverslaggever, maar als boegbeeld van een campagne tegen het kopiëren van games en andere software.

De NVPI, de brancheorganisatie van de entertainmentindustrie, gaf donderdagochtend de aftrap voor de campagne B.I.G. (Ban Illegale Games en Software). Doel is om de 'acceptatie van games- en softwarepiraterij duurzaam te verlagen'.

De NVPI richt zich daarbij met name op de jeugd. Uit onderzoek van de brancheorganisatie blijkt dat tweederde van de jongeren tussen 12 en 19 jaar het maken van kopieën van games en andere software als 'volstrekt normaal' beschouwd.

Peter R. de Vries kan erover meepraten. "Ik heb zelf twee kinderen die op de middelbare school zitten. Toen ik werd gevraagd voor deze campagne, heb ik eens op hun computer gekeken. Daar bleken ook programma's zonder licentie op te staan. Toen ik ze daar op aansprak, keken ze me verbaasd aan. 'Mag dat dan niet?'"

Opvoedkundig gesprek

Na een 'opvoedkundig gesprek' zijn de kinderen van De Vries er inmiddels van overtuigd dat het kopiëren van games niet mag. Maar er is nog een wereld te winnen volgens de misdaadverslaggever. "Op het schoolplein worden de mooiste en duurste games tegen afbraakprijzen aangeboden. In de meeste gevallen gebeurt dat niet uit kwaadwillendheid maar uit onwetendheid."

"Er wordt te laconiek tegen het probleem aangekeken", weet De Vries. "Als iemand bij de V&D een muis van vijfendertig euro steelt, dan wordt de politie erbij gehaald. Maar iemand die voor honderden euro's aan games kopieert, hoeft zich daar geen zorgen over te maken."

Volgens NVPI-directeur Paul Solleveld kost het kopiëren van games de industrie 'honderden miljoenen euro's en duizenden banen'. Negen van de tien jongeren wordt door familie en vrienden nooit aangesproken op het gebruik van gekopieerde games.

Aantal tonnen

Redenen genoeg om flink wat geld uit te trekken voor de B.I.G.-campagne die tot en met volgend jaar blijft lopen. Over het precieze bedrag hult de NVPI zich in nevelen. "Het is genoeg om de doelstelling te halen", zegt Wouter Rutten van de NVPI, om daar na enig aandringen aan toe te voegen: "In de eerste fase (voorjaar 2005) trekken we een aantal tonnen uit." Betekent dat een bedrag van twee miljoen euro voor de hele campagne? "Dat komt aardig in de buurt."

De NVPI gebruikt het geld onder meer voor advertenties in kranten en tijdschriften, commercials (met Peter R. de Vries op tv), de website bigweb.nl en de sponsoring van Niels van Tilborg, 'één van de zestien beste gamers ter wereld'. Mascotte van de campagne is een varkentje met een zonnebril op.

De doelgroep van de campagne blijkt na afloop van de persconferentie nog niet echt overtuigd. De commercial met Peter R. de Vries vinden ze wel aardig. Maar tot een gedragsverandering zal het niet leiden. "De games zijn veel te duur. Het kopiëren zal alleen maar erger worden."