Philips introduceerde zijn Personal TV Channel- systeem deze week op de IFA in Berlijn, de grote beurs voor consumentenelektronica. De software is ontwikkeld door Philips Research en kan op basis van kijkervoorkeuren een tv-avondje met eerder opgenomen programma's samenstellen.

Dergelijke mogelijkheden biedt ook het Amerikaanse systeem Tivo, waarin Philips ooit geld heeft geïnvesteerd. Het grote verschil is dat gebruikers bij TiVo telkens moeten aangeven of ze een programma goed vinden, terwijl het systeem van Philips die conclusie zelf kan trekken. Het kan zelfs de kijkvoorkeuren van een heel gezin in kaart brengen, aldus Philips.

De software wordt gekoppeld aan een betaalde elektronische programmagids (EPG), die Philips met niet nader genoemde partners heeft ontwikkeld. Die EPG vermeldt uitgebreide achtergrondinformatie over programma's. Naast tv-programma's kunnen ook videobeelden van bijvoorbeeld YouTube of vodcasts worden getoond. Ook adverteerders kunnen gebruikmaken van de software. Het systeem kan kijkers gerichte advertenties voorzetten op basis van gebruiksprofielen. Tot nu toe hebben adverteerders grote bezwaren tegen digitale recorders, omdat die reclames kunnen wegdrukken.

De Windows Vista-versie zal beschikbaar zijn als gratis download, of standaard meegeleverd worden met pc's. Een professionele versie zal worden aangeboden aan decoderfabrikanten, waaruit blijkt dat Philips de software dus niet exclusief voor zijn eigen producten wil gebruiken. In het verleden heeft Philips al eens harde schijven naar TiVo-specificaties ontwikkeld.