Topman Gerard Kleisterlee van Philips onthulde op de IFA-beurs in Berlijn de nieuwe strategie van de consumentenelektronicadivisie. Voorop staat een meer flexibelere houding ten opzichte van de markt en het sluiten van strategische samenwerkingsverbanden. In Berlijn vindt momenteel de grootste elektronicabeurs ter wereld plaats. Deze week nog maakte het Amsterdamse concern afspraken met een aantal grote Europese breedbandproviders. Philips brengt onder de naam Streamium consumentengadgets op de markt die verbonden zijn met het wereldwijde netwerk. Zo kan een audiospeler niet alleen cd'tjes afspelen, maar ook inloggen op online radiostations. Eerder schaarde Philips dit nog onder de noemer `connected home', maar nu spreekt het bedrijf liever van `connected planet'. Philips wil graag producten en technieken maken waarmee consumenten op iedere plek en ieder moment van digitale content kunnen genieten. Niet alleen in huis, maar ook daarbuiten. Philips zal daarbij gebruikmaken van open standaarden als wifi en UPnP. Gottfried Dutiné, baas van de consumentenelektronica, voorziet een ware revolutie: "Connected Planet heeft echt te maken met het mensen bevrijden van de bestaande technologische beperkingen." Voor Philips is dit hele idee echter niet nieuw. Al drie jaar geleden sloot het bedrijf een deal met Microsoft voor de ontwikkeling van producten die een combinatie betekenen van tv, internet en digitale opnameapparaten. Behalve Microsoft spreken ook bedrijven als Nokia, Ericsson, Cisco en UPC graag in termen als het `connected home'.