Maar het Nederlandse bedrijf is niet de enige die de elektronicabeurs, gehouden van 8 tot 11 januari 2009, laat schieten. Bekende ondernemingen zoals Yahoo en Logitech laten de beurs ook aan zich voorbij gaan.

De kosten voor de beurs zouden te hoog zijn. En dat terwijl de hotels in de omgeving juist de prijzen flink verlagen, aldus PC Pro.

Geen prioriteit

Philips mijdt de beurs omdat het de TV activiteiten in de Verenigde Staten staakte na tegenvallende resultaten en in april overdroeg aan Funai. En op de Consumer Electronics Show is doorgaans veel aandacht voor de laatste modellen van TV's en gerelateerde technologie.

"Wij staan wel op de beurs, maar onze producten staan onder de vlag van Funai," vertelt een woordvoerster van Philips. Dat Philips niet onder de eigen naam op de beurs verschijnt, heeft niks te maken met bijvoorbeeld tegenvallende resultaten van eerdere edities van de CES. "We hebben nou eenmaal een overeenkomst met Funai afgesloten en daar houden wij ons aan."

Eigen Lichtbeurs

De Eindhovense multinational richt zich ook steeds minder op consumentenelektronica en meer op innovatieve verlichting en medische apparatuur. "CES is meer een commerciële beurs en Philips heeft ook zijn eigen Lighting beurzen. En ik weet niet of we ook in Las Vegas staan met onze beurs."

Of Philips ook van plan is een andere belangrijke elektronicabeurs in maart, de Cebit in Hannover, over te slaan, kan de woordvoerder niet zeggen. "Ik kan daarop op dit moment niet met een ja of nee antwoorden."