Het gebrek aan goed management heeft een aantal bedrijven waarin Pieper heeft geïnvesteerd opgebroken, zo meent de ex-topman van Philips. "Ik heb onderschat hoe moeilijk het is om een club met geld door de verschillende groeifases te loodsen. Daar is goed management voor nodig." Als voorbeeld noemde hij zijn investeringen in de gesneefde contentsyndicator YourNews. "Daar kon het management de kostenstructuur van de organisatie niet in de hand houden." Op het hoogtepunt 'verbrandde' YourNews maandelijks 1 miljoen euro. In totaal draaide de nieuwsleverancier er 20 miljoen euro van investeerders doorheen. Pieper deed zijn uitspraken woensdagochtend tijdens het congres 'Lessons From The Valley'. Tijdens deze bijeenkomst op The InterNetworking Event 2002 keek hij terug op de afgelopen jaren.

Fantasieën

Op aandringen van spreekstalmeester Vincent Everts trok Pieper ook schoorvoetend zelf het boetekleed aan. "Ik heb ook achter fantasieën aangelopen. Ik had gedacht dat veel meer pure internetbedrijven mogelijk zouden zijn." Pieper legt de schuld voor de deconfiture van de nieuwe economie echter vooral bij anderen. De hoge koersen van internetfondsen in 1999 en 2000 zijn volgens hem vooral toe te schrijven aan het beperkte aantal aandelen (veel internetbedrijven brachten slechts een klein percentage van het bedrijf naar de beurs), de media, de overoptimistische financiële analisten en de daytraders. Te lang wilde Pieper echter niet blijven stilstaan bij de fouten uit het verleden. "De artikelen in de krant van 'oh, oh, oh, wat is er veel fout gegaan' heb ik nu al zo vaak gelezen. Laten we ophouden met die papegaaienpraat dat alles zo slecht is."

Verwachtingen overtroffen

Volgens Pieper gaat het namelijk juist erg goed. "De verwachtingen die men in 1999 had over 2001 zijn allemaal ruimschoots overtroffen. Het aantal internetters is hoger dan verwacht, de business-to-business omzetten zijn hoger dan verwacht en de business-to-consumer omzetten zijn ook hoger dan verwacht." "De tijd om te investeren is nu dan ook een stuk beter dan in 2000", meent de internetinvesteerder. "De rit naar boven komt wel weer. En natuurlijk haalt de helft van de investeringen het niet. Maar als je je daardoor laat leiden, trap je in de Europese valkuil dat je geen succes mag hebben, maar ook niet mag falen." Pieper maakt slechts één voorbehoud: "De discrepantie tussen de vraag en het aanbod van goed management blijft een probleem. Door de schrik van de laatste jaren zijn nu immers minder managers bereid om in het avontuur te stappen."