Per e-mail deed PinkRoccade de bezitters van een servercertificaat van Verisign het aanbod om gebruik te maken van een aanbieding van de automatiseerder. Behalve PinkRoccade zijn ook KPN en BT Ignite zogeheten affiliates van Verisign: bedrijven die in Nederland namens Verisign certificaten mogen verkopen. Servercertificaten worden gebruikt om bezoekers van websites zekerheid te verschaffen over de identiteit en de beveiliging van een website. Bij de eigenaars van certificaten van KPN is nu onrust ontstaan over het feit dat PinkRoccade er in is geslaagd om de gegevens van de eigenaars te bemachtigen. Dat zou niet mogelijk moeten zijn. KPN probeert zijn klanten per e-mail gerust te stellen. "U kunt er zeker van zijn dat KPN Telecom de vertrouwelijke informatie die u heeft verschaft tijdens het aanvraagproces van een Server ID, niet heeft blootgesteld aan derden, anders dan aan ons Processing Center om het door u gewenste Server ID te kunnen processen."

Kortlopende prijsactie

Site-eigenaars doen er volgens KPN niet verstandig aan om in te gaan op het aanbod van PinkRoccade. "Wij zijn van mening dat een kortlopende prijsactie zoals die door PinkRoccade Trusted Services aan u wordt voorgelegd, geen wezenlijke bijdrage kan leveren aan onze relatie die is gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect." KPN gaat onderzoeken hoe PinkRoccade toch aan de betreffende informatie heeft kunnen komen. Volgens PinkRoccade ligt de fout bij Verisign. "Als affiliate van VeriSign krijgen we dagelijks de gegevens door van klanten die hun certificaat moeten verlengen en van Nederlanders die via de site van Verisign interesse hebben getoond voor een certificaat", aldus Geerke Simons van PinkRoccade. "Die gegevens worden vervolgens automatisch verwerkt. Per e-mail worden de oude en nieuwe klanten aangeschreven. Pas toen de zaak verstuurd was, bleken er KPN-klanten tussen te zitten."

Niet chic

Peter Moll, product manager bij KPN, is niet onder de indruk van het verweer van PinkRoccade. "Als je professioneel bezig bent, zou je kunnen zien dat er veel meer gegevens binnenkomen dan normaal. PinkRoccade heeft vervolgens toch die e-mails de deur uitgedaan. Als ik me netjes uitdruk vind ik dat niet chic. De meeste van onze klanten zijn er niet gelukkig mee." Wel vindt Moll het goed dat PinkRoccade nu toegeeft dat er iets mis is gegaan. "Tot op heden ontkenden ze dat er iets vreemds aan de hand was. KPN zou nooit zo'n actie hebben gestart. Als wij die informatie hadden gekregen, zouden we het hebben teruggestuurd." PinkRoccade zegt begrip te hebben voor de irritatie bij KPN. "Ik kan me voorstellen dat KPN er niet blij mee is", aldus Simons.