De advertentiemarkt rondom populaire torrent- en linksites is een florerende miljoenenindustrie. Dat concludeert de Digital Citizens Alliance in een rapport gepubliceerd door Torrent Freak. Het onderzoek is een rechtstreekse aanklacht tegen bekende merken zoals Amazon, Dell en McDonalds, die zouden moeten stoppen met het financieren van deze "content-stelende websites."

Voornamelijk torrent-sites

In het onderzoek zijn 596 websites onderzocht, van populaire torrentsites zoals The Pirate Bay tot kleinere portal- en linksites. Een kwart van de onderzochte sites bestaat uit torrent-portals. De minimale eis daarbij was 25 DMCA-takedownverzoeken vanwege copyrightschending, terwijl advertentieloze sites niet zijn meegeteld. Gezamenlijk halen deze 'piratensites' elk jaar 227 miljoen dollar op aan reclame, oftewel zo'n 165 miljoen euro.

Meer dan de helft van dat bedrag wordt gegenereerd door de 30 populairste websites. De topsites -met meer dan 5 miljoen unieke bezoekers per maand- pakken met hun advertentie-inkomsten jaarlijks ruim 4 miljoen euro. Zelfs de kleintjes verdienen tienduizenden euro's per jaar.

Premium adverteerders

Opvallend is ook dat volgens Digital Citizens Alliance op 30 procent van de populaire sites "premium" merken adverteren, vaak zonder dat zij daar weet van hebben. Bedrijven zoals Amazon, American Express, Dell, Ford, Lego, McDonalds en Xfinity worden bij naam genoemd.

Hieronder het rapport, met vanaf pagina 20 de onderzochte websites:

Digital Citizens Alliance: Good Money Gone Bad