Pixmania verkoopt sinds 2003 eigen producten via de Nederlandse webwinkel. Die strategie is nu omgegooid: derden kunnen via de webwinkel nu ook producten aanbieden. "Het is de bedoeling dat we de gelegenheid gaan bieden aan andere webwinbkels om hun producten op onze site aan te bieden", licht een woordvoerster toe.

De webwinkelier stapt daarmee ook af van de focus op elektronicaproducten. "Wij willen absoluut een generalist worden", aldus de zegsvrouw. Het is de bedoeling dat consumenten de site gaan gebruiken voor al hun internetaankopen.

Online marktplaats

Het in Frankrijk gevestigde Pixmania heeft vestigingen in 26 landen. Vorig jaar zette de firma 661 miljoen euro om. Nederland wordt betiteld als 'een van de belangrijke markten' omdat consumenten hier relatief veel online zijn.

De nieuwe dienst kan vergeleken worden met andere online marktplaatsen zoals Amazon, Ebay of Marktplaats, al staat de Pixmania alleen open voor bedrijven en verkoopt het uitsluitend tegen vaste prijzen. Consumenten kunnen er nog niet terecht met om hun tweedehands telefoon te verkopen. De webwinkeliers zijn namelijk gewend aan de verschillende bestandsformaten en begrijpen de techniek. In de tweede fase wil Pixmania ook andere winkels integreren.

Commissiemodel

Webwinkeliers die hun producten via Pixmania willen verkopen kunnen plaatjes en productgegevens uploaden waarna Pixmania de advertenties online plaatst. Het bedrijf rekent commissie over de verkopen en vaste abonnementskosten, waarmee bedrijven een onbeperkt aantal advertenties mogen plaatsen.

Afhankelijk van de categorie waarin het product valt wordt er tussen de zeven en vijftien procent commissie geïnd. Een abonnement kost 39 euro per maand. Daarmee kan een winkelier zijn producten alleen op de Nederlandse site plaatsen maar heeft hij ook de mogelijkheid om voor hetzelfde bedrag te adverteren in alle landen waar Pixmania actief is.

Ter vergelijking: Marktplaats rekent voor het plaatsen van advertenties in bepaalde categorieën tussen de 9 en 25 euro.