Standaard geeft de provider geen plaatjes en links weer in e-mailberichten die in hoge volumes worden verzonden. Bedrijven kunnen zich aanmelden om een vertrouwde afzender te worden. De links en beeldmateriaal in hun berichten worden wel weergegeven. Hiervoor moet het bedrijf wel een fractie van een dollarcent per e-mail betalen, zo meldt Clickz.

In de inbox van de consumenten verschijnt er tevens een speciaal symbool dat aangeeft dat de afzender bekend is. "Ons doel is om een veilige omgeving te maken voor onze klanten en zo het vertrouwen in de inbox te herstellen", verklaart Charles Stiles van AOL.

AOL gebruikte voorheen een zogeheten Enhanced Whitelist. Afzenders moesten bij de provider aangeven vanaf welk ip-adres zij berichten verstuurden. Omdat dit adres vaak wisselde ontving de consument de ene dag een bericht waar wel links en plaatjes in werden weergegeven, en de andere dag niet. "Dit is voor de consument verwarrend. Ze verliezen het vertrouwen in de afzender of wijten het euvel aan een technische fout", aldus Stiles.

Het ip-gebaseerde systeem is tevens makkelijker te misbruiken door spammers. Zij sturen eerst een paar normale berichten, totdat zij op de Enhanced Whitelist staan. Vervolgens versturen ze duizenden berichten. Eind juni wil de provider compleet zijn overgestapt van Enhanced Whitelist naar CertifiedEmail, een product van Goodmail.