De software verifieert alvorens toegang te geven tot het adsl-netwerk of alle rekeningen netjes zijn betaald. Als dit niet het geval is, wordt het ip-adres van de klant uitgeschakeld. "Het ip-adres wordt niet afgepakt", benadrukt Maaike Scholten van Planet Internet. "Het ip-adres wordt alleen buiten werking gesteld. Als een abonnee zijn rekening(en) weer heeft voldaan, kan deze gewoon het internet weer op." Planet zegt op de nieuwe software te zijn overgestapt om het netwerk te ontlasten. Volgens de isp hebben veel abonnees een `always on'-modem. Als abonnees met een dergelijke modem werden `afgesloten', bleef de computer toch verbinding maken. "Voor de abonnees verandert er niets. Hiervoor werden zij ook al afgesloten als ze niet betaalden. Doordat het netwerk niet meer onnodig wordt belast, heeft het voor de overige abonnees wél voordelen." Overigens worden – net als hiervoor – abonnees met een betalingsachterstand nog wel eerst gewaarschuwd. Als er dan nog niet wordt betaald, worden zij per e-mail op de hoogte gebracht van hun naderende afsluiting. Saillant detail is overigens dat mensen die in paniek naar de helpdesk bellen over het `verdwijnen' van hun ip-adres, nul op het rekest krijgen. Uit mailtjes die de redactie van WebWereld heeft ontvangen, blijkt dat de helpdesk nog niet op de hoogte is van de nieuwe software en klanten dus niet kan informeren.