Het gewraakte artikel is nog wel te vinden via de subpagina IT & Telecom van Planet Multimedia. Ook op de site van P7, het bedrijf dat een flink deel van de artikelen aan Planet Multimedia levert, staat een kopie van het stuk. In het artikel citeert P7 uit een persbericht van de inkoopcombinatie Yiggers. Yiggers noemt het nieuwe BelPlus-abonnement van KPN 'wazig'. KPN zou de voorwaarden van het nieuwe abonnement te mooi voorstellen. Een KPN-woordvoerder wijst de kritiek van Yiggers in het artikel van de hand. KPN is niet blij met het artikel. "Er is hier bij de directie weerstand tegen het artikel (ondanks de quotes en het wederhoor). Het artikel moet ieg van de voorpagina af en uit de headlines", aldus iemand die op een reactiepagina op de site van P7 wordt omschreven als 'censor'. In een reactie daarop schrijft Peter Olsthoorn van P7 dat er op de site van Planet Multimedia inderdaad 'censuur plaatsvindt'. "Hoe verstandig of dom wij dat vinden doet niet ter zake, want we zijn een leverancier van berichten, net als het ANP. Het internet is open, dus het bericht zoals wij dat gemaakt hebben conform onze principes staat op internet en is vindbaar met alle zoekdiensten."

Beroep onwaardig

Ook geeft Olsthoorn nog een sneer naar de redactie van Planet Internet die het artikel van de voorpagina heeft verwijderd. "Journalisten in leidinggevende functies die flagrant en zonder enige discussie censureren voor een journalistieke publicatie vind ik hun beroep onwaardig." Het is niet voor het eerst dat Planet Internet en P7 botsen over kritische artikelen over KPN. In oktober vorig jaar besloot Olsthoorn, oprichter van Planet Multimedia, om die reden al terug te treden als chef van de internetuitgave. Olsthoorn wil tegenover WebWereld geen commentaar geven op de zaak. "Ik weet niet precies wat er heeft plaatsgevonden", zegt hij nu. De nieuwe censuur is voor hem geen reden om te stoppen met het leveren van artikelen aan Planet. "P7 is alleen maar leverancier. Planet Internet bepaalt wat er wordt geplaatst, net zoals ze dat doen met artikelen van het ANP."

Storm in glas water

Pieter van Twisk, hoofdredacteur van Planet Internet, noemt de affaire desgevraagd 'een storm in een glas water'. "Het artikel staat nog altijd integraal op de site." Volgens hem is de zaak opgeblazen door Yiggers. "Ik word zo moe van al die telco's die voortdurend lopen te zeiken over KPN." Dat het artikel van de voorpagina's van de Planet Internet en Planet Multimedia is verdwenen, ligt volgens hem voor de hand. "De voorpagina verandert voortdurend." Van Twisk wil geen commentaar geven op het bericht van de 'censor' en de reactie daarop van Olsthoorn op de P7-site. "Wat Peter wil schrijven, moet hij weten." Update, 16:15 uur: Commentaar Pieter van Twisk toegevoegd.