Volgens KPN-woordvoerster Eke Wolters zijn het enerzijds domeineigenaren van Planet die kampen met mailproblemen, en anderzijds reguliere internetklanten van KPN. Het onderscheid wordt gemaakt omdat de getroffen domeineigenaren van Planet volgens Wolters veelal contact op moeten nemen met de Planet-helpdesk om het probleem opgelost te krijgen. De reguliere klanten kunnen de problemen oplossen met een aanpassing van hun mail client. De problemen doen zich met name voor bij het verzenden van e-mail.

"Door de migratie zijn aanpassingen gedaan die wellicht bij enkele domeineigenaren niet goed zijn doorgevoerd. Als ze contact opnemen met Planet, kunnen de instellingen aangepast worden", aldus Wolters tegenover Webwereld.

De overige Planet Internet-klanten die hinder ondervinden van de migratie, kunnen het probleem doorgaans verhelpen door de instellingen in hun mailprogramma aan te passen. Veelal is het voldoende om in de e-mailinstellingen het vinkje bij 'Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist' uit te schakelen. Op de servicepagina raadt KPN gebruikers aan om hun mailaccount te verwijderen uit het mailprogramma, de computer opnieuw op te starten en het account weer opnieuw aan te maken.

Thunderbird

Een ander probleem bij het verzenden van e-mail doet zich voor bij gebruikers van Mozilla's e-mailprogramma Thunderbird. Ook hier adviseert KPN het verwijderen en opnieuw invoeren van de instellingen. Volgens de KPN-woordvoerster ligt het probleem hier niet bij KPN. "Wij hebben aan onze kant geen oorzaak kunnen ontdekken", aldus Wolters. Een oorzaak zou een update of nieuwe versie van Thunderbird kunnen zijn. KPN biedt op de servicepagina een instructie voor het opnieuw instellen van Thunderbird.

KPN heeft de Planet Internet-abonnees een e-mail gestuurd waarin ze op de hoogte worden gebracht van de migratie naar het nieuwe systeem, die op 30 mei begon en tot 1 juli gaat duren. Klanten krijgen onder andere een grotere mailbox en een nieuwe webmail. KPN zegt de migratie nauwgezet in de gaten te houden. "Uiteraard houden we nauwgezet in de gaten of alles goed gaat", aldus Wolters. De woordvoerster benadrukt dat het aantal klanten dat hinder ondervindt van de migratie 'gering' is.