Dat blijkt uit een mail die Planet Internet naar zijn adsl-abonnees heeft gestuurd. Tot nu toe krijgen 'vaste' klanten van Planet volgens het mailbericht een jaarlijkse korting op hun abonnementsgeld.

Deze korting loopt elk jaar op. Na één jaar bedraagt de korting drie euro, na twee jaar zes euro en mensen die drie jaar of langer abonnee zijn, kunnen rekenen op een teruggave van negen euro.

Planet maakt nu een einde aan deze kortingsregeling, schrijft Eric-Jan Doorenbosch, directeur marketing en sales, in het e-mailbericht. "Natuurlijk was dat [de korting, MR] mooi meegenomen, maar tegenover de bescheiden korting die u 1x per jaar ontving, staat straks heel veel voordeel. En vaak. Dat beloven we u."

Om welke voordelen het precies gaat, wordt uit het mailbericht niet duidelijk. Planet belooft dit jaar 'verschillende interessante producten en diensten'. Ook staat er in de e-mail een link naar www.planet.nl/adslextra.

"De reden voor het afschaffen van de klantenkorting is dat KPN heeft gekozen voor een andere benadering waarbij er geen sprake is van korting, maar waarbij de klant een aantal diensten gratis krijgt, zoals antivirus en entertainmentdiensten, zoals music streaming", stelt woordvoerder Bram Oudshoorn van KPN.

Volgens hem is het nieuwe beleid begin januari in gang gezet. "Steeds is een deel van het klantenbestand omgezet." Het is onduidelijk hoeveel Planet-abonnees gebruikmaakten van de vaste-klantenkorting.