De platenmaatschappij van artiesten als U2 en Mariah Carey brengt de nieuwe verpakkingen uit in Europa, om de concurrentie aan te gaan met de online verkoop van digitale muziek. De meeste muziek wordt nog steeds in de winkel verkocht, in de traditionele 'jewel box'.

"We vonden dat we de ervaring die consumenten hebben bij het aanschaffen van cd's moesten 'herstarten'", zo verklaarde Universal vice-president Max Hole tegenover Reuters. Volgens Hole is 90 procent van de verkoop een fysieke cd, en is de cd na twintig jaar nodig toe aan een opknapbeurt.

De hoofdmoot van de Universal-cd's wordt verpakt in een nieuwe 'super jewel box', een sterke en duurzame opvolger van de huidige verpakking. Universal schat dat de gemiddelde prijs van cd's die in de luxe verpakking worden uitgebracht rond de 20 euro ligt. Cd's in de standaardverpakking gaan voor 15 euro over de toonbank en exemplaren waarvoor het kartonnen omhulsel goed genoeg wordt geacht, kosten 10 euro.

De goedkope uitvoering is te vergelijken met een paperback, aldus Hole tegenover Reuters. Het is bedoeld om de verkoop van albums te stimuleren die al een tijdje in de aanbieding zijn. De platenproducent verwacht dat het aandeel van digitale verkopen dit jaar zal toenemen tot 10 procent, en in 2010 is gegroeid tot 25 procent van alle verkochte albums.