The New York Times meldt dat Apple-directeur Steve Jobs aan het steggelen is met de twee partijen. De platenmaatschappijen willen een prijs gebaseerd op de populariteit van een nummer. Een nieuw populair nummer zou dan 1,49 dollar kosten, terwijl een ouder, minder populair nummer voor een bedrag onder de 99 dollarcent verkocht kan worden.

De recentelijk gestarte iTunes Music Store Japan ondervindt al hinder van de twee platenmaatschappijen. De belangrijkste sterren van Sony BMG en Warner Music zijn niet verkrijgbaar via die online muziekwinkel. Het gaat hierbij om artiesten als Avril Lavigne en Beyoncé.

Hooggeplaatsten in de muziekwereld vrezen dat een prijsverhoging het downloaden via p2p-netwerken stimuleert en een klantenverlies voor iTunes veroorzaakt.

Teveel geld op tafel

Steve Jobs heeft echter het nodige in de melk te brokkelen. De iTunes-muziekwinkels hebben een marktaandeel van 75 procent op het gebied van betaalde muziekdownloads. Op het gebied van mp3-spelers heeft Apple een marktaandeel van 80 procent.

Aanvankelijk stonden de platenmaatschappijen niet onwelwillend tegenover de visie van Steve Jobs om alle muziek via één interface voor één prijs aan te bieden. Nu de markt snel groeit en er meer en meer geld in omgaat wil de platenindustrie variabelere prijzen.

Paul Vidich, voormalig topman van Warner Music: "Steve Jobs wil natuurlijk de regels van dit spel blijven opstellen, maar er ligt nu teveel geld op tafel om geen eisen te gaan stellen."

Handen in het haar

Een doorn in het oog van de platenindustrie is de dubbele inkomstenstroom van Apple. Zo verklaarde Andrew Lack, topman bij Sony BMG, eerder tijdens een conferentie: "Enerzijds verdient hij (Steve Jobs - red.) aan onze muziek. Anderzijds komt het geld binnen door de verkoop van iPods." Lack grapt over zijn eigen inkomsten: "Zelf heb ik een inkomstenbron waarbij ik een medisch professional nodig heb om deze te kunnen lokaliseren."

Analisten zijn niet optimistisch over de stap van de twee maatschappijen. Mike McGuire van Gartner: "Zover ik mij kan herinneren zaten deze partijen drie jaar geleden nog met de handen in het haar zich af te vragen wie hen kwam redden. Het zou nogal gek zijn om iTunes nu te ondermijnen: het is een weinige lichtpuntjes voor de industrie op dit moment."

Ook al moeten de daadwerkelijke gesprekken nog starten, de strijd zal niet makkelijk worden voor de muziekindustrie volgens McGuire. "Als ze het hard willen spelen hebben ze daar voor een partij gekozen die daar erg goed in is en waarschijnlijk zelfs beter dan zij dat zelf zijn."