Daarmee heeft rechter Stotler de eis van Playboy naast zich neergelegd. Playboy sleepte de zoekmachine vorig jaar voor het gerecht. Volgens het bedrijf maakte Excite zich schuldig aan het te grabbel gooien van de goede naam. Excite koppelde namelijk aan de zoektermen 'playboy' en 'playmate' pornoadvertenties. Playboy heeft deze twee woorden in bezit als merknaam.

Rechter Stotler is van mening dat Excite de merknamen van Playboy niet op een onwettige manier gebruikt. Excite heeft de namen alleen gebruikt om naar het bedrijf te refereren. "Dit valt niet onder schendingswetten", aldus Stotler. Vorig jaar werd al een voorlopig verbod door de rechter van de hand gewezen.

Het gevolg van de uitspraak zal volgens advocaten van grote invloed zijn bij het toestaan van het zogeheten 'keying'. Hierbij biedt een zoekmachine adverteerders de mogelijkheid specifieke banners te plaatsen bij bepaalde zoektermen, waaronder trademarks.

Playboys advocaat Felder heeft laten weten dat het bedrijf in hoger beroep zal gaan. "We staan versteld van het besluit. De verkoop van merknamen is nu vrijwel gelegaliseerd."

De verkoop van keyword-advertenties is een belangrijk businessmodel voor Excite. Het levert de zoekmachines flinke reclame-inkomsten op, namelijk ongeveer 20 tot 30 procent van de totale omzet.