De meeste internetters zijn inmiddels wel bekend met internetradio. Op het wereldwijde web zijn heel wat streams te vinden die met programma's als Winamp of iTunes kunnen worden beluisterd. Zo raakt de consument niet verveeld met zijn al dan niet beperkte muziekverzameling, maar kan hij zich laten verrassen met steeds nieuwe muziek.

Niet alleen de traditionele radiostations zijn op de kar gesprongen door hun programma zowel in de ether als op internet te distribueren. Er zijn ook heel wat stations ontstaan die hun muziek exclusief op internet streamen. De meeste bieden muziek aan in een bepaald genre, maar de liefhebber vindt ook webstations met nieuws of talkshows. Op deze manier wordt het aloude idee van 'global village' nieuw leven ingeblazen; de internetter kan immers radiostations van over de hele wereld beluisteren. Met name liefhebbers van minder gangbare genres komen hiermee aan hun trekken.

Radio-on-demand

Allemaal goed en wel, maar wat als we nu het nieuws of de talkshow later willen beluisteren? Met wat geluk staat er op de website van het radiostation een archief, zodat de programma's later ook nog kunnen beluisterd worden, maar dit is lang niet altijd het geval.

Adam Curry kwam op het idee om internetradio verder uit te werken. Hij is al jaren een actief blogger en kende dus de kracht van het bestandsformaat rss, waarmee op uniforme wijze nieuws kan worden verspreid. Helaas was rss bij aanvang niet geschikt voor geluid. Pas met versie 2.0 werd het mogelijk geluid in een rss-bestand te distribueren.

Curry maakte hiertoe een programma dat periodiek controleert of er nieuwe audio-inhoud aanwezig is in een 'podcast' (een rss-bestand met verwijzingen naar mp3- bestanden) en deze geluidsbestanden vervolgens downloadt. Ze kunnen dan daarna afgespeeld worden met mediasoftware als iTunes of op een draagbare mp3-speler worden gezet. Het liefst natuurlijk een iPod - de naam podcast is een samenvoeging van broadcast en iPod. Een andere draagbare speler kan eventueel ook.

Het grote voordeel is het gemak voor de luisteraar. Net zoals een rss-feed reader het nieuws naar de desktop brengt, kan een podcast-programma dat met internetradio. De consument hoeft dus niet meer zelf te gaan zoeken of en wanneer een nieuw radioprogramma beschikbaar is. Dit is de ultieme flexibilisering van de radio.

Wie maakt podcasts?

Het lijkt voor een groot deel om dezelfde mensen te gaan als degenen die blogs maken. Voor wie al een blog heeft, is een podcast slechts een kleine stap verder. Bloggers hoeven enkel audiobestanden aan hun bestaande rss-feed toe te voegen. Het opnemen van audiobestanden is tegenwoordig voor de hobbyist binnen handbereik. Er bestaat heel wat goedkope of gratis software voor geluidsbewerking, zowel voor Windows, Mac als voor Linux. Een eenvoudige microfoon is in veel gevallen voldoende voor de opname. Nadat iedereen door blogs voor journalist kan spelen, kan nu iedereen voor radiomaker spelen.

Dit leidt overigens tot de nodige scepsis bij professionals. 'Iedereen kan tegenwoordig radio maken, maar slechts weinigen maken waardevolle programma's', zo stelde bijvoorbeeld VPRO's Erwin Blom onlangs tegenover Intermediair. De VPRO begint binnenkort ook met podcasting.

Geen commercials

Doordat de podcasts vooral op hobbyisten steunen, hebben ze geen irritante commercials en zijn ze heel gevarieerd. De podcasters doen gewoon waar ze zin in hebben, wat zowel positief als negatief kan uitpakken. Veel muziek is er echter niet te vinden. Aangezien het voor de meesten om een hobby gaat, kunnen zij zich niet permitteren de rechten voor de distributie van muziek te betalen. Wat sommigen, waaronder Curry, wel doen is beginnende muzikanten een kans bieden hun muziek via zijn podcasts bekend te maken.

Sinds kort is de bedrijfswereld ook op het podcasten gesprongen. Zo gebruikte brouwerij Heineken als eerste podcasting als marketing instrument: met live-verslagen en interviews promoot het zijn Heineken Music muziekevenementen. Ook omroep BNN is recent begonnen met een podcast. Luisteraars die een programma gemist hebben of op een ander moment willen beluisteren, kunnen elk programma downloaden.

De toekomst?

Podcasting is nog jong en onvolwassen en het is riskant te voorspellen wat de toekomst brengt. In Nederland zijn de podcasts van Heineken en de BNN een teken dat de bedrijfswereld het fenomeen serieus begint te nemen. Het lijkt dan ook meer dan een hype. Wel mag worden verwacht dat de inhoud van podcasts heel wat diverser zal worden op het moment dat nieuwe spelers zich ermee gaan bezighouden. Denk maar aan online taallessen of universitaire cursussen. Podcasting heeft heel wat in zijn mars, al zal de speelsheid die het nu heeft waarschijnlijk wel verloren gaan.

Waar te vinden?

Waar kan u podcasts vinden? Adam Curry's podcast is te vinden op zijn website Dailysourcecode. Op de website iPodder.org is een verzameling podcasts te vinden en kan podcast-software worden gedownload. Op de Nederlandse websites Podcasts.nl en Podcastinfo.nl tot slot is heel wat informatie te vinden, waaronder een lijst van een aantal Nederlandstalige podcasts.