Op dit moment staan er 53 milieucamera's langs de toegangswegen van Amsterdam. Deze camera's worden gebruikt om vrachtwagens die te vervuilend zijn, op te sporen en te beboeten. De politie wil de camera's gaan inzetten als scanners en zo mensen opsporen die een boete hebben open staan, verdacht worden van een strafbaar feit of veroordeeld zijn en hun tijd in de gevangenis nog moeten uitzitten.

Geen zorgen over privacy

Een woordvoerder van de politie Amsterdam legt tegenover Webwereld uit dat mensen zich geen zorgen hoeven te maken over hun privacy. "Er worden geen opnames gemaakt, er wordt alleen gescand. Hiervoor gebruiken we een systeem dat al langer in politieauto's wordt gebruikt, ANPR-scanners."

Er verandert volgens de woordvoerder niet veel, omdat het alleen een andere toepassing is van het ANPR-systeem. "Wanneer er een auto langsrijdt die een hit geeft, kunnen wij ervoor kiezen de auto aan de kant te zetten. Van andere auto's die geen hit geven, worden geen scans bewaard."

De scans worden alleen aan politieregisters gekoppeld en niet aan andere bestanden. Dat zou in strijd zijn met de Wet Bescherming Persoonsgegevens, stelt de woordvoerder.

Selectief uitvoeren

De politie geeft aan niet op alle punten waar camera's staan politieauto's neer te zetten. Hoe vaak er controles uitgevoerd gaan worden, wil de politie niet melden: "We gaan de mensen niet wijzer maken dan ze al zijn."

Het systeem zal naast andere controlemethodes uitgevoerd worden. Het is niet de bedoeling dat het de 'fuik', waarbij de politie samenwerkt met de belastingdienst en de douane, of andere methodes zal vervangen.

Rotterdam

In Rotterdam wordt dit systeem al langer gebruikt. Een woordvoerder van politie Rotterdam-Rijnmond vertelt dat er ongeveer 60 ANPR-camera's langs de toegangswegen staan. "Het systeem zorgt ervoor dat we bijvoorbeeld gestolen auto's kunnen opsporen. Als er geen hit is, worden de data geen seconde langer bewaard."

Politie Rotterdam-Rijnmond voelt niet de behoefte om naast het politieregister andere registers aan het ANPR-systeem te koppelen. "We moeten altijd kijken of privacy opweegt tegen de voordelen die het systeem kan hebben. Maar dat is aan de politiek. We kunnen niet als we er zin in hebben, er één of ander systeem aan hangen", aldus de woordvoerder.