Het landelijke meldpunt Internetoplichting, één van de vele meld- en adviespunten dat de politie inmiddels online heeft opgetuigd, heeft de afgelopen twee jaar geleid tot een totaal van 81.000 meldingen.

Het gros ervan blijkt waardeloos, maar van 36.000 bruikbare aangiftes leidde 25.000 tot daadwerkelijk politieonderzoek. “Er blijft natuurlijk een verschil in strafrechtelijk opgelicht worden of gevoelsmatig opgelicht worden", stelt coördinator Harry Jongkind tegenover Webwereld.

Zijn team bestaat uit zes politieagenten die dagelijks ruim 100 meldingen beoordelen vanuit het korps Kennemerland. Consumentenelektronica voert de boventoon, maar verder zijn het de meest uiteenlopende zaken. Jongkind: “Van tractors en campers tot kinderkleding en webshops, alles komt voorbij."

Oplichters op Marktplaats

Voor het meldpunt is de politie een samenwerking aangegaan met mede-initiatiefnemer Markplaats. Ook andere vraag en aanbodwebsites als Speurders.nl en Tweakers.net houden nauw contact met het meldpunt. Ander partners zijn alle Nederlandse banken en online dienstverleners, waarbij sprake is van online handel.

Vooral Marktplaats is een belangrijke partner. “Het succes van het handelen op internet maakt een site als Markplaats, waar 95 procent van de advertenties worden geplaatst in Nederland, ook populair voor oplichters. Je kunt zeggen dat Markplaats afhankelijk van ons geworden is, omdat wij de oplichters eruit pikken", zegt Jongkind, die met zijn team ook in direct contact staat met het Openbaar Ministerie.

Op zoek naar veelplegers

Volgens Jongkind is het oorspronkelijke idee om een laagdrempelige portal neer te zetten - dat één landelijk aanspreekpunt moet zijn - gerealiseerd. “We kunnen nu veelplegers detecteren en fenomenen vaststellen. Het is goed dat dit niet langer gefragmenteerd gebeurt." Bij drie dezelfde aangiftes, volgt standaard onderzoek of er sprake is van een veelplegers.

Het aantal aangiftes heeft zich na twee jaar gestabiliseerd. Inmiddels komen er maandelijks ongeveer 3500 meldingen van oplichting binnen. Die moeten verplicht worden gedaan met een Burgerservicenummer (BSN) en een geldig e-mailadres. De stijgende lijn is volgens de coördinator getemperd door de vorig jaar geïntroduceerde tool waarmee Nederlanders verdachte transacties vooraf kunnen controleren.

'Ruwe schifting helpt'

Deze tool is vast onderdeel geworden van Mijnpolitie.nl. Daarmee is het mogelijk om bankrekeningnummers, IBAN-nummers, e-mailadressen, telefoonnummers en URL's in te voeren. Dat gebeurde sinds september 2011 al 3,5 miljoen keer, wat in 170.000 gevallen leidde tot een negatief advies. Het hulpmiddel moet desondanks met een korrel zout genomen worden, er kunnen geen rechten aan ontleend worden en is in wezen een ruwe schifting.