Iedere internetter die wel eens een grote Amerikaanse website bezoekt, moet zo langzamerhand wel bekend zijn met de videocamera's van X10. Het bedrijf voert al enkele maanden een grootschalige campagne met de zogeheten pop-unders. Wie een bezoek brengt aan bijvoorbeeld MSNBC, The New York Times en inmiddels ook Yahoo ziet in een flits een ander venster openen. Het venster verdwijnt echter snel weer, en de internetter kan doen waar hij voor kwam. Maar op het moment dat het browservenster wordt weggeklikt is het daar opeens: een ander browservenster, dat geduldig heeft zitten te wachten, waarop de producten van X10 worden aangeprezen. De pop-under heeft de laatste maanden flink terrein veroverd. Onder meer X10 maakt gretig gebruik van de wanhoop bij websites om advertenties te verkopen. Partijen die de pop-under een jaar geleden waarschijnlijk nog geweigerd zouden hebben, zoals The New York Times, kunnen zich een dergelijke opstelling in de huidige problematische advertentiemarkt niet meer permitteren. Jupiter Media Metrix onderzocht de pop-undercampagne van X10. Het onderzoeksbureau concludeert dat weliswaar grote aantallen internetters zijn bereikt, maar dat de campagne niettemin nauwelijks effect heeft gehad. In de periode van januari tot mei werden kwam volgens Jupiter Media Metrix bijna 33 procent van alle internetters in aanraking met de X10-advertenties. Maar van de groep die de advertentie heeft gezien, klikte 73 procent binnen 20 seconden het venster weer weg. Zo'n 4 procent klikte via de pop-under door naar de site van X10. Maar tot transacties leidde dat nauwelijks. "Het aantal transacties was zo klein dat het statistisch niet significant was", aldus onderzoeker Marissa Gluck. Volgens Gluck heeft het alom aanwezige karakter van de advertenties ervoor gezorgd dat zij `irrelevant' zijn geworden. "Nu reclame op internet steeds opdringeriger wordt, reageren consumenten meer en meer zoals zij dat met hun afstandsbediening voor de tv doen: reclame die hen niet bevalt wordt weggezapt", zo zegt Gluck. Wat X10 in ieder geval heeft bereikt, is een hoge notering in de ranglijst van bestbezochte sites die Jupiter Media Metrix samenstelt. X10 prijkt daar opeens op de vierde plaats, omdat het onderzoeksbureau de pop-under meetelt als een sitebezoek. Jupiter Media Metrix doet dit omdat het volgens het bedrijf onmogelijk om vast te stellen of een internetter doelbewust een site heeft bezocht of dat dit het gevolg is van een pop-up of pop-under. Nielsen/Netratings past een andere methode toe. X10 komt bij de ranglijst van dit bureau dan ook niet in de bovenste regionen voor.