Dat stelt adviesbureau Diepbizniz op basis van eigen onderzoek. Het gebruik van popup-vensters is flink afgenomen met de komst van browsers die voorzien zijn van popup-blockers.

Toch worden popups nog steeds veel gebruikt bij het werven van respondenten voor een online marktonderzoek, aldus Diepbizniz. Er zijn alleen maar weinig mensen die hierop ingaan. Volgens de onderzoekers is het daarom verstandig om deze vorm van adverteren te vermijden en liever een e-mail te gebruiken met een link naar een online vragenlijst.

Als tweede in de toptien van irritantste aspecten wordt het installeren van software om een website te bekijken, genoemd. "Computergebruikers vinden het eng om software te installeren omdat ze zich afvragen wat er met hun systeem zal gebeuren", aldus de onderzoekers.

Verder hebben internetters ook een hekel aan dode links en websites waar ze zich moeten registreren of inloggen om de site te kunnen bekijken.

De toptien van meest irritante aspecten van websites volgens Diepbizniz:

Popup-advertenties

Extra software installeren om een website te bekijken

Dode links

Registratie en inloggen om een website te kunnen bekijken

Traag ladende websites en webpagina's

Oude content

Verwarrende navigatie

Ineffectieve zoekmachine

Contactinformatie ontbreekt

'Vorige'-knop in browser werkt niet