Microsoft wil in service pack 2 voor Windows XP een popup-killer voor Internet Explorer bouwen. Het service pack wordt in de eerste helft van volgend jaar verwacht. Internet- en marketingdeskundigen voorzien grote veranderingen als gevolg van deze beslissing van Microsoft omdat meer dan 90 procent van de internetgebruikers surft met IE. "Als Microsoft het goed doet, zal het aantal popups drastisch dalen", voorpselt beveiliginsexpert Richard Smith tegenover CNet. Vooral adverteerders en uitgevers vrezen voor de gevolgen. Popup-advertenties zijn dertien keer effectiever dan bannercampagnes en andere reclame-uitingen op het web, zo bleek vorig jaar uit een onderzoek van Advertising.com. Online advertentiebedrijf DoubleClick zegt volgend jaar meer nadruk te gaan leggen op ouderwetse banners en rich-media advertenties (de roll-out banner en de videobanner). Ook voor makers van popup-killersoftware zal het nodige veranderen. Zij zullen de vraag flink zien dalen als de functionaliteit in IE wordt ingebouwd, zo is de verwachting. Overigens zal het niet helemaal gedaan zijn met de popup. Mensen die programma's van Claria (Gator) of WhenU.com hebben geïnstalleerd, krijgen wel popups. Deze bedrijven zorgen ervoor dat popup-killers worden geblokkeerd.