WebWereld heeft de online edities van de grootste kranten met elkaar vergeleken op grond van het aantal unieke bezoekers en pageviews in januari 2004 ten opzichte van januari 2003.

Het aantal unieke bezoekers nam bij de meeste dagbladen fors toe. Grootste stijger in absolute aantallen is De Telegraaf. De website van deze krant trok in januari 2004 vijfhonderdduizend unieke bezoekers meer dan in januari 2003. Dit is een stijging van 18,9 procent.

Grote verliezer is het Algemeen Dagblad (AD) dat zijn bezoekersaantallen zag kelderen. In totaal daalde het unieke aantal bezoekers in januari 2004 met vierhonderdduizend, een daling van maar liefst 28,6 procent ten opzichte van 2003. Net als de andere PCM-kranten maakt het AD sinds vorig jaar (NRC al in 2002) gebruik van een registratiemodule.

Ook Trouw heeft na invoering van zijn registratiesysteem bezoekers moeten inleveren. De krant zag het aantal unieke bezoekers aan zijn site met 9,7 procent dalen; van 537.589 in januari 2003 naar 485.231 in januari dit jaar.

Naast De Telegraaf deed vooral het regionale HDC Media, uitgever van onder meer het Noordhollands Dagblad en De Gooi- en Eemlander, opmerkelijk goede zaken. Dit uitgeversconcern zag het totaal aantal unieke bezoekers stijgen met ruim 245.000. Dit is een stijging van 63,9 procent ten opzichte van januari 2003.

Registratie

Volgens coördinator Bert van der Linden van de AD-internetredactie is het dalende bezoekersaantal te wijten aan de invoering van de verplichte registratie.

"Daar waren wij als redactie geen voorstander van", zegt Van der Linden. De krant startte - in navolging van het NRC Handelsblad en Trouw - in februari 2003 met de verplichte registratie. Ook Nienke Schipper, sitemanager van Trouw, geeft aan dat registratie de krant geen goed heeft gedaan.

Opvallend is dat het AD tijdens de invoering van het registratiesysteem nog positief gestemd was. "Bij NRC Handelsblad zag je in de eerste weken ook een afname van het bezoek", verklaarde Alex Beishuizen van het AD destijds tegenover WebWereld. "Maar na een paar weken komen de bezoekers wel weer terug." Die voorspelling is dus geen werkelijkheid geworden.

Rudolf van den Bosch van het NRC Handelsblad zegt geen verklaring te hebben voor het feit dat het NRC zijn bezoekersaantallen wél zag stijgen, terwijl die van het AD en Trouw juist flink daalden.

NRC voerde als eerste dagblad de online registratie in (september 2002). De invoering van het registratiesysteem is toen relatief soepel verlopen, aldus Van den Bosch.

De Telegraaf lijkt te profiteren van het feit dat de krant nog geen verplichte registratie kent. Volgens Rolf Meester, manager nieuwe ontwikkelingen bij De Telegraaf, denkt het dagblad op dit moment nog na over mogelijke registratie. Of en wanneer dit zal gebeuren is nog niet duidelijk.

Meer inkomsten?

Media-analist Monique van Dusseldorp vraagt zich ondertussen af of het hogere bezoekersaantal zich ook daadwerkelijk vertaalt in hogere inkomsten.

"Als je kijkt naar het aanbod van reclamebanners op de websites, dan lijkt dat nog erg weinig te zijn", aldus Van Dusseldorp. Wel geeft ze aan dat het knap is dat kranten als NRC Handelsblad en de Volkskrant na registratie het aantal bezoekers hebben weten te behouden of zelfs hebben zien stijgen.

Volgens Van Dusseldorp doen Nederlandse kranten het online heel aardig ten opzichte van de rest van de wereld. Zij verwacht dat de online edities van kranten steeds meer aandacht zullen vestigen op andere activiteiten om inkomsten te genereren. Een goed voorbeeld daarvan is volgens haar de datingsite van de Volkskrant.

Over het onderzoek

De cijfers zijn door de uitgevers zelf verstrekt aan WebWereld. De meeste kranten meten de bezoekersaantallen met Sitestat, de statistiekensoftware van Nedstat. De Telegraaf gebruikt zijn eigen software. Het Financieele Dagblad maakt gebruik van Accipiter, terwijl het Algemeen Dagblad Onestat gebruikt. Het Reformatorisch Dagblad gaf aan nog geen goede software te hebben om statistieken nauwkeurig te kunnen meten.

De Stentor (voorheen Apeldoornse Courant, Gelders Dagblad, Deventer Dagblad, Sallands Dagblad, Zutphens Dagblad, Zwolse Courant, Dagblad Flevoland, Nieuwkamper Dagblad en het Veluws Dagblad) heeft geen cijfers overhandigd.