Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond naar de internetbankierprogramma's van ABN Amro, Rabobank, Fortis, Postbank, ING en SNS Bank. Uit ervaringen van de gebruikers van die zes programma's blijkt dat relatief veel mensen vorig jaar problemen hadden met hun bank.

Bij ruim de helft van de gevallen ging het om problemen met inloggen, het versturen van opdrachten en aanvragen en activeren van het programma. De problemen kwamen vaker voor bij ABN Amro en de Postbank (beide 19 procent). De Fortis- en Rabo-programma's stuitten op minder problemen (4 procent).

Veiligheid

Verreweg de meeste gebruikers vinden de programma's veilig genoeg: 88 procent. Over de gehele linie zijn gebruikers 'aardig tevreden' over hun internetbankierprogramma. Vooral de gebruiksvriendelijkheid, de uitvoering van betaalopdrachten en de bereikbaarheid van de site scoren hoog. Iets minder te spreken zijn mensen over de telefoonkosten van de helpdesk.

De Consumentenbond vindt desondanks dat de banken hun websites moeten verbeteren om het aantal problemen met internetbankieren te verminderen. Bij de Postbank ziet de Consumentenbond liever dat gebruikers kunnen werken met een soort rekenmachientje dat beveiligingscodes genereert in plaats van de door de Postbank nu gehanteerde methode met tan-codes.

Het is niet voor het eerst dat de Postbank slecht uit een test komt. Onlangs nog concludeerde Ernst & Young in zijn ICT Barometer dat de internetbankierdienst van de Postbank het slechtst scoort wat betreft klanttevredenheid.

Het complete overzicht wordt gepubliceerd in de Geldgids, die zaterdag verschijnt.