Dat stelt onderzoeksbureau Ernst & Young in zijn meest recente ICT Barometer. Volgens schattingen maken 4,4 miljoen Nederlanders gebruik van internetbankieren. Consumenten die offline bankieren doen dat vanwege de veiligheid. Ook heeft een deel van hen simpelweg geen interesse in internetbankieren.

De tevredenheid van Postbank-klanten is de afgelopen twee jaar wel gestegen, maar haalt het niet bij de tevredenheid van ABN Amro- en Rabobank-klanten. De grootste kritiek die klanten van deze drie banken hebben, hebben betrekking op de service of helpdesk en op de kosten. Jacob Verschuur van Ernst & Young: "Wellicht geeft het tan-toegangssysteem van de Postbank meer reden tot de roep naar hulp dan de toegangsystemen van de Rabobank en ABN Amro."

Ondanks de kritiek van de klanten, overwegen zij niet direct over te stappen. Bij ABN Amro overweegt 9 procent van de klanten een overstap. Bij de Rabobank en Postbank is dat 4 procent.

Overheid

Uit de Barometer blijkt tevens dat de overheid te weinig aandacht besteedt aan het ict-beleid, stelt het onderzoeksbureau. "Consumenten willen meer diensten van de overheid online afnemen. Logisch. Het is 2006, dus neemt de vraag naar een elektronische overheid alleen maar toe", aldus Verschuur. "De overheid kan enerzijds klantvriendelijker te werk gaan door actiever online diensten aan te bieden, anderzijds zal dit de nodige besparingen opleveren."