Dat heeft de bank in een conference call bekendgemaakt. Hoeveel mensen er tijdelijk zijn aangetrokken, wil Jos Verwoerd, directeur Internet bij de Postbank, niet zeggen.

"We hebben een aantal teams geformeerd om ervoor te zorgen dat er extra monitoring is op onze systemen, zodat een eventuele storing sneller is verholpen. Dat zijn ten dele extra mensen van buitenaf en voor een deel medewerkers van de Postbank zelf", aldus Verwoerd.

De extra mensen komen bovenop het verbeterprogramma dat eind vorig jaar is opgestart. Dankzij deze maatregelen worden verdere incidenten tot een minimum beperkt, meent de bank.

Naar aanleiding van een aantal incidenten eind vorig jaar heeft de bank 40 miljoen euro extra geïnvesteerd in een programma om verdere incidenten met internetbankieren te voorkomen. Het investeringsprogramma loopt tot het einde van dit jaar.

Dat de bank in de afgelopen weken meerdere keren door een storing is getroffen, noemt Verwoerd toevallig. "We hebben een aantal recente storingen gehad in ons netwerk, dat een geheel is van een aantal componenten. Die componenten moeten bij een storing worden overgenomen maar dat gebeurde bij de recente storingen niet."

Volgens de Postbank staan de recente storingen niet in verband met elkaar. "Het zijn incidenten die elkaar toevallig snel hebben opgevolgd", aldus Verwoerd.

Beschikbaarheid

De Postbank laat de beschikbaarheid van Mijnpostbank.nl meten door twee bedrijven. "Gedurende de afgelopen twee weken hebben we onze eigen norm niet gehaald", erkende Verwoerd. De Postbank behaalde in de afgelopen twee weken een uptime van 98 procent. "We willen minimaal 99 procent beschikbaarheid bieden."

Hoewel de Postbank ongeveer 3,1 miljoen klanten heeft die gebruikmaken van internetbankieren, heeft de bank geen schadeclaims ontvangen van gedupeerde gebruikers.

Verwoerd zegt er alle vertrouwen in te hebben dat de bank alle verbeterpunten goed in beeld heeft en dat eventuele storingen met het verbeterprogramma worden voorkomen.