'Winston' de postduif deed er ruim twee uur over om, met een geheugenstick van 4 GB aan een poot, de 80 kilometer tussen de Zuid-Afrikaanse steden Howick en Hillcrest te overbruggen. Na aankomst bleek de overdracht van dezelfde hoeveelheid data via adsl voor slechts 4 procent voltooid.

Dat is de uitkomst van een ludieke actie van het bedrijf The Unlimited. De actie vloeide voort uit frustratie over de trage internetverbinding van Telkom, het grootste telecombedrijf van het land. The Unlimited besloot er de draak mee te steken en zette een minutieus opgezette marketingactie op touw, geheel in 2.0 stijl.

Roekoe

Winston kreeg, naast een webstek, een Facebook profiel, met 2000 vrienden (na de actie inmiddels ruim 3000), inclusief video's. De dataduif twitterde zelfs voor, tijdens en na zijn triomfvlucht. "Vliegweer bewolkt en koel, ik voel me goed, geen grote problemen te melden. Alleen het verkeer in Hillcrest is zorgelijk", twitterde Winston vooraf. En na aankomst: "Bedankt voor alle steun, ik ben nu moe." "Het kost me wel moeite om te tweeten. Ik prefereer roekoe roekoe."

Wereldberoemd

Winston is na zijn datarace in één klap wereldberoemd. Onder meer BBC, Reuters en Bloomberg besteden aandacht aan de breedbandduif.

De verliezer, de 'trage' telco Telkom, kon de humor van de actie niet inzien. "We hebben verschillende malen een aanbod gedaan aan de klant, maar deze werden geen van allen aangenomen", aldus een woordvoerder van Telkom tegen persdienst SAPA.