Onder 'bepaalde extreme omstandigheden' treden volgens Compaq problemen op met de diskettestations van Presario's. Met computers die normaal worden gebruikt zou niets mis zijn. De computerfabrikant heeft naar eigen zeggen dan ook nog geen klacht ontvangen van gebruikers.

Het potentiële defect is identiek aan dat van Toshiba vorig jaar. Als gevolg van een chipfout konden laptops van deze fabrikant informatie op diskettes vernietigen of misvormen. Deze fout is al jaren bekend bij de computerindustrie. Hierna spanden advocaten namens alle gebruikers met succes een rechtszaak aan. Toshiba schikte deze zaak met een betaling van meer dan 1 miljard dollar.

Dezelfde advocaten richtten hun vizier hierna op onder meer Compaq. Volgens Compaq is er echter geen enkele basis voor een rechtszaak. Toch is de fabrikant vorig jaar begonnen met het uitgebreid testen van haar modellen op fouten met diskettestations. Als gevolg hiervan worden de Presario-klanten geïnformeerd over het defect.

Het is niet bekend om welke modellen van Presario het gaat. Compaq is volgens The New York Times al begonnen met het sturen van kaartjes aan gedupeerde klanten met een webadres waarop een softwarefix staat. Compaq Nederland kon niet zeggen of en wanneer dit ook voor Nederlandse klanten gebeurt. Het is zelfs niet duidelijk of Nederlandse Presario's de mankementen vertonen.Eerdere relevante berichten: Advocaten van Toshiba-zaak azen nu op Compaq (02 november 1999) Toshiba betaalt 2,2 miljard wegens fout in laptops (01 november 1999)