Howard Dean houdt deze week het weblog bij van Lawrence Lessig, hoogleraar rechten aan de Stanford Law School, die op vakantie is. Dean is niet onbekend met het fenomeen webloggen. Voor zijn campagne heeft hij zelfs een officieel weblog, Blogforamerica.com. De bijdragen daarop zijn echter niet afkomstig van Dean, maar van campagnemedewerkers. Dean is de afgelopen weken bezig met een opmerkelijke opmars. Aanvankelijk leek de voormalige gouverneur van de staat Vermont weinig kans te maken om de presidentskandidaat te worden namens de Democraten, maar volgens een recente opiniepeiling is hij inmiddels één van de belangrijkste kanshebbers voor de Democratische nominatie. Zijn meningen over de oorlog in Irak (Dean was tegen) en over het homohuwelijk (Dean is voor) vallen in goede aarde bij de Democratische achterban. Veel aanhangers van de Democraten vinden dat de partij te veel naar het midden is opgeschoven en beschouwen Dean als een kandidaat die eindelijk weer eens zegt wat zij denken.

Internetstrategie

Dat Dean het zo goed doet onder de Democratische achterban is volgens Amerikaanse kranten echter ook te danken aan zijn internetstrategie. Dean maakt actief gebruik van internet om zijn aanhang te organiseren en om geld op te halen. Dean haalde in het tweede kwartaal meer geld op dan de acht andere Democratische kandidaten. Bijna de helft van de donaties kwam binnen via internet. De contactsite Meetup.com speelt een centrale rol in de internetstrategie van Dean. Meetup.com is opgezet om mensen met dezelfde interesses (Harry Potter of hazewindhonden bijvoorbeeld) met elkaar in contact te brengen. Aanhangers van Dean begonnen de site te gebruiken om overal in den lande bijeenkomsten te organiseren. Inmiddels hebben meer dan 61.000 mensen zich bij Meetup.com aangemeld als ' Dean-aanhanger'. John Kerry, één van Deans belangrijkste concurrenten, komt op Meetup.com niet verder dan 5.800 aanhangers.

Vraagtekens

J.P. Gownder, een analist van het marktonderzoeksbedrijf Yankee Group, plaatst in een artikel in The Washington Post echter de nodige vraagtekens bij de 'online revolutie' van de Dean-campagne. Volgens Gownder helpt internet Dean niet bij het aanboren van nieuwe groepen kiezers. Integendeel. Zwarten en arbeiders kom je op een Meetup.com-bijeenkomst niet tegen, stelt Gownder uit eigen ervaring vast. De Dean-bijeenkomsten trekken vooral hoogopgeleide blanke liberals - mensen die toch al op Dean zouden stemmen.