Nu de spanning in de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen toeneemt, maken de campagneteams van de politici gretig gebruik van verregaande online marketingmogelijkheden zoals behavioral targeting, zo meldt BusinessWeek.

Hagel

Dit is de eerste verkiezingscampagne voor het Amerikaanse presidentschap waarbij zulke reclamemiddelen worden ingezet. Voorheen gebruikten politici onderzoeken en demografische gegevens om mailings en lokale tv-spotjes bij de juiste doelgroep te krijgen. Daarbij werd nogal eens met hagel geschoten, bijvoorbeeld door één bepaalde buurt in Chicago te benaderen.

Nu helpen de advertentietakken van Yahoo!, Microsoft en Google de politici om te kunnen inspelen op interesses van de kiezers door analyse van hun surfgedrag en zoekopdrachten. Die 'profielen' worden gecombineerd met persoonlijke gegevens over hun leeftijd of geslacht.

Veteranen

Het campagneteam van de Democratische kandidaat Obama zou zich ook van deze methoden bedienen, aldus ingewijde bronnen. Zo wordt bij bezoekers van Obama's site die zich niet inschrijven maar verder surfen een cookie achtergelaten. Tijdens het websurfen krijgen zij dan 'relevante' advertenties te zien. Bij een blog over opvoeden verschijnt bijvoorbeeld een reclame met Obama's standpunten over onderwijs.

Het campagneteam van Obama's Republikeinse tegenvoeter McCain heeft aangegeven met Yahoo en Google samen te werken aan vergelijkbare targeting. Een van de strategieën is het online 'volgen' van veteranen, in de hoop dat deze geld en hun stem zullen geven aan de Vietnamveteraan McCain. Zij krijgen een advertentie te zien met teksten als: "Experience Money Can't Buy".

Privacy

Internetbedrijven als AOL, Google en Yahoo zijn inmiddels vergevorderd in de technologie om Amerikanen online herkennen. Dat wordt bevestigd door R. Rebecca Donatelli van het bureau dat de online campagne van McCain op poten heeft gezet. Zo zou AOL 82 procent van alle Amerikanen online weten te volgen. Toch maakt behavioral targeting nog maar zo'n 3 procent uit van de totale online reclamebestedingen. Onder meer dankzij de verkiezingscampagnes is het een groeimarkt. Onderzoeksbureau eMarketer verwacht dat de inkomsten dit jaar met bijna de helft zullen stijgen tot 775 miljoen dollar. In 2012 zal dit 4,4 miljard dollar zijn, aldus eMarketer.

Wel zijn er zorgen over de privacy bij behavioral targeting. Momenteel onderzoeken het Congres en de Federal Trade Commission de handelwijze van 33 marketingbedrijven. Volgens privacyvoorvechters zullen politici die nu profiteren van de online targeting minder genegen zijn om er straks maatregelen tegen te nemen.