Voor zowel Pressplay als MusicNet stond de introductie aanvankelijk al voor het derde kwartaal gepland. In een later stadium verklaarde Pressplay nog voor het eind van het jaar te beginnen, en die zelf opgelegde deadline is dus wel gehaald. De muziekindustrie kan nu dan eindelijk gaan waarnemen of consumenten bereid zijn te betalen voor hun digitale diensten. De branche is verdeeld in twee machtsblokken. Aan de ene kant Vivendi Universal en Sony die verenigd zijn in Pressplay, aan de andere kant AOL Time Warner, BMG en EMI die achter het MusicNet-initiatief zitten. Zij moeten niet alleen tegen elkaar opboksen maar vooral ook tegen `gratis' alternatieven als KaZaA, AudioGalaxy of MusicCity die vooralsnog volop voorhanden zijn. Gebruikers van deze diensten, waartegen de muziekindustrie zijn juridische strijd voortzet, hebben bovendien niet te kampen met de vele beperkingen die MusicNet en Pressplay met zich meebrengen. Zo kunnen bij MusicNet of Pressplay opgehaalde bestanden niet worden overgeheveld naar een mp3-speler en raken gebruikers hun downloads kwijt als zij hun abonnement opzeggen. Gezien de vele beperkingen kwam het als een verrassing toen Pressplay onlangs bekendmaakte dat gebruikers, anders dan bij MusicNet, wel nummers op cd's kunnen branden. Pressplay zal tot het einde van het jaar verkrijgbaar zijn via de partners Yahoo, MSN en Roxio. Vanaf 1 januari zullen ook MP3.com, eerder dit jaar overgenomen door Vivendi Universal, en andere licentiehouders de dienst gaan aanbieden. Via een gratis proefabonnement voor twee weken, waarbij 200 nummers gestreamd en 20 nummers gedownload kunnen worden, hoopt Pressplay gebruikers over de streep te trekken. Pressplay biedt daarna vier maandelijkse abonnementsvormen aan, uiteenlopend van 9,95 dollar voor 300 streams en 30 downloads tot 24,95 dollar voor 1000 streams, 100 downloads en de mogelijkheid 20 nummers op cd's te branden. Ironisch genoeg heeft uitgerekend op de dag dat de dienst met `brandoptie' gelanceerd wordt moederbedrijf Universal in de Verenigde Staten zijn eerste cd met kopieerbeveiliging uitgebracht. Het gaat om de soundtrack van de tienerfilm `The Fast and the Furious'. De audiobestanden zijn beveiligd maar de cd is voorzien van een aparte audiospeler waarmee digitale versies van de bestanden kunnen worden afgespeeld op Windows-computers. Andere platformen worden niet ondersteund. Via reguliere mediaspelers als Windows Media, Winamp of RealPlayer zijn de bestanden evenmin te beluisteren. Ook Sony, het andere moederbedrijf van Pressplay, experimenteert met beveiligde cd's.