Callcenter-medewerkers van de onderneming wekten aan de telefoon de indruk dat er toestemming zou zijn van de OPTA voor de handelspraktijken van het bedrijf. Dat werd duidelijk in het televisieprogramma TROS Radar van 29 september 2008. Hierop volgde op 2 oktober een sommatie om Pretium te dwingen de naam van de toezichthouder niet meer te gebruiken.

Toch gebruiken

Op 8 januari dit jaar namen medewerkers van het televisieprogramma Kassa (VARA) een gesprek met het omstreden bedrijf op. Als het over de tarieven gaat stelt de verkoper: “Wij hebben van de telecomtoezichthouder toestemming gekregen om het voor u te verlagen". Voor de telecomwaakhond was de maat toen voel en het startte een kort geding.

Op 2 juli vroeg OPTA aan de rechter het gebruik van zijn naam te verbieden en Pretium te dwingen tot rectificatie in een landelijk dagblad. “Wat we willen is dat onze goede naam als toezichthouder niet voor dit soort zaken wordt gebruikt”, vertelt Cynthia Heijne tegenover Webwereld.

Eerder maakte het controleorgaan al ondubbelzinnig duidelijk dat ze niet naar telefoongesprekken van Pretium luisteren of acties van de onderneming toetsen. Dat valt buiten het werkgebied en daarom vinden ze ook dat ze niet in die context genoemd mogen worden.

Blij

De rechter is het nu met de OPTA eens en Pretium Telecom mag niet langer gebruik maken van de naam van de waakhond. Doen ze dat toch dan komt er een boete van 10.000 euro met een maximum van 250.000 euro. Een eis van Pretium om te verbieden informatie over de zaak publiek te maken en ook het vonnis geheim te houden of te anonimiseren werden door de rechtbank naar de prullenmand verwezen.

“We zijn blij dat rechter ons in het gelijk heeft gesteld, omdat wij heel duidelijk willen maken dat wij niets te maken hebben met de verkooppraktijken van Pretium Telecom”, jubelt Heijne. “Wij keuren geen callcenter-scripts goed. Geen enkel bedrijf krijgt van ons toestemming voor hun handelspraktijken.”

Recentelijk werd het televisieprogramma Kassa door de rechter op de vingers getikt. Volgens de magistraat was onvoldoende hard gemaakt dat de klachten over het bedrijf gegrond waren. De programmamakers zijn het daar niet mee eens en stellen 300 klachten te hebben onderzocht. In een spoedappèl probeert de VARA gelijk te krijgen in hoger beroep om daarmee te voorkomen dat er een rectificatie in september moet worden uitgezonden.

In een late reactie laat Pretium Telecom weten teleurgesteld te zijn in de uitspraak. Het bedrijf stelt dat tijdens de rechtszaak een tweetal incidenten zijn aangehaald. Uit honderden andere aangeleverde gesprekken zou blijken dat de onderneming niet met de naam van de OPTA leurt. De waakhond zou sinds april niet meer in het script van het call center voorkomen. Het bedrijf zegt een spoedappel te overwegen.

Update 17-07-2009 16:15: Reactie Pretium toegevoegd

Vonnis rechtbank Haarlem