Dat stelt althans het Amerikaanse zoekmachinemarketingbedrijf Fathom Online. Dit bedrijf volgt de prijs van keywords sinds het derde kwartaal van vorig jaar. Met name woorden over telecom- en draadloze producten zijn in prijs gedaald. Gemiddeld zakte de prijs voor deze zoekwoorden met 28 procent tot 79 dollarcent. De prijsdaling zou mede worden veroorzaakt door het seizoen. In december stegen de prijzen nog, aldus Fathom Online. In Nederland is deze trend niet zichtbaar, zegt Sander Prinsen marketing- en salesmanager bij Traffic4u. "De Verenigde Staten en Engeland lopen toch voor op Nederland. Hier zie je dat steeds meer adverteerders tot de markt toetreden waardoor de prijs stijgt." "Op een bepaald moment zullen bedrijven gaan doormeten wat het rendement van de keywords is en wat ze bereid zijn ervoor te bepalen. Hierdoor daalt de prijs. Dat zie je nu al elders gebeuren", aldus Prinsen. De markt moet in Nederland nog volwassen worden, zo weet Prinsen. "De grote bulk aan bedrijven moet nog komen." Toch groeit de markt snel doordat bedrijven een steeds groter deel van hun marketingbudget gebruiken voor campagnes op het web. Bij tekstadvertenties op zoekmachines betalen adverteerders een bepaald bedrag voor elke bezoeker die via die link doorklikt. Deze advertenties worden gekoppeld aan het zoekwoord van de internetter. De prijzen voor keywords variëren nogal. Bij een van de populairste onderwerpen, hypotheken, ligt de prijs per klik nu tussen de vijf en tien euro.