Het webwarenhuis 6pm.com biedt elke week een serie verschillende producten met forse kortingen aan. De site is een zuster van Zappos, dat eigendom is van Amazon. 6pm verkoopt vooral kleding, maar ook horloges en juwelen. Door een fout in de prijssoftware van de site waren alle producten vanf middernacht zes uur lang geprijsd op 49,95 dollar. Dus ook een neksieraad van 1000 dollar.

Toen de sitebeheerders eindelijk de fatale flater ontdekten en de site offline haalden, was er al flink geshopt. In totaal lijdt de webwinkel een verlies van 1,6 miljoen dollar.

Het bedrijf neemt dat verlies sportief. “Terwijl dit is zeker een mooie deal voor klanten was, was het per ongeluk, en hebben we een groot verlies geleden (meer dan 1,6 miljoen dollar – auw) door zoveel producten zwaar onder kostprijs te verkopen. Maar het was onze fout. We zullen alle bestellingen die zijn gedaan tijdens onze blunder leveren", blogt manager Aaron Magness.

Nederlandse winkels leveren niet

Dat is heel anders dan bijvoorbeeld webwinkel Otto.nl, dat in 2006 weigerde per ongeluk veel te goedkoop geprijsde lcd-tv te leveren. Volgens het concern dekken de algemene voorwaarden dergelijke fouten af.

Niet waar, stelden ‘gedupeerden’ die een kortgeding aanspanden. Maar zowel in eerste aanleg als in hoger beroep kreeg Otto van de rechter gelijk. Het was een duidelijke vergissing en ook klanten hadden dat kunnen weten, oordeelde het Hof Den Bosch in januari 2008.

In 2007 overkwam Bol.com iets vergelijkbaars, maar ook die webwinkel leverde de spectaculair maar abusievelijk laaggeprijsde digitale camera’s niet uit.

Update: In een update legt het bedrijf uit dat, evenals bovenstaande gevallen uit Nederland, foutieve prijzen worden afgedekt door de algemene voorwaarden. Desondanks vindt het concern dat het 'the right thing to do' was om het verlies te nemen. Dit voedt de geruchten dat het zou gaan om een sluwe marketingactie.