De klanten van Chello ontvingen deze week een mail met de mededeling dat de prijzen voor Chello per 1 mei worden verhoogd naar 47,95 euro per maand. Dit betekent in vergelijking met het oude bedrag van 45,35 euro een verhoging van 5,7 procent. De prijswijziging komt precies een jaar nadat UPC de prijzen voor Chello al met ruim 11 procent verhoogde. Als een grote verrassing komt de laatste aankondiging toch niet. In januari – na de prijsverhoging van concurrent Mxstream - wilde een woordvoerder van UPC niets zeggen over eventuele prijsverhogingen. De laatste verhoging is volgens UPC noodzakelijk `gelet op de gestegen kosten voor het op peil houden van de kwaliteit van de Chello-dienst'. "Wij zijn ervan overtuigd, dat wij u, ook met deze prijsaanpassing, een zeer concurrerend product kunnen blijven bieden, zowel qua abonnementsprijs als prestaties", zo schrijft UPC aan zijn abonnees.

4,4 miljard euro

UPC heeft vrijdag zijn definitieve, goedgekeurde cijfers openbaar gemaakt. Begin deze maand presenteerde het concern alleen nog voorlopige cijfers, nadat de accountant ze nog niet had willen goedkeuren. Nu is dat wel het geval. Het nettoverlies over 2001 is uitgekomen op 4,4 miljard euro, vergeleken met 2 miljard euro over 2000. Het grootste deel van de grote stijging is volgens UPC te wijten aan eenmalige kosten die te maken hebben met strategische veranderingen in het businessplan. Deze zouden maar liefst 1,5 miljard euro bedragen. Al eerder was bekend dat de omzet is gestegen van 1 miljard euro tot 1,38 miljard euro. Het verlies voor belastingen, rente en afschrijvingen bedraagt 161,8 miljoen euro.