Netflix kampt met een uitdaging als straks de concurrentie moordend wordt en titels naar Disney verdwijnen én Disney Play met een goedkoper abonnement komt, zoals het multimediabedrijf al vaker heeft gezegd. Netflix-abonnees willen namelijk niet meer betalen - zodat de dienst rechten kan kopen en/of meer eigen producties kan maken - maar ook geen reclame om extra inkomsten te genereren.

Dat blijkt uit een onderzoek van trendanalysebedrijf Hub Entertainment Research. Het toevoegen van advertenties kan volgens het bedrijf tot bijna een kwart van het huidige klantenbestand kosten bij dezelfde prijs, omdat ze "reclamevrij" steevast als een van de voordelen zien van een dienst als Netflix.

Bron: Hub Entertainment Research

Maar een prijsverlaging dan in ruil voor reclame? Dat ziet er iets beter uit, maar nog steeds zegt zo'n 16 procent van de huidige klanten zijn of haar abonnement dan op. Gratis, maar wel advertenties? Daar is dan 51 procent van de ondervraagden wel weer voor te porren. Maar voor een betaalde dienst willen gebruikers duidelijk gevrijwaard blijven van reclame.