Enkele edities van Windows Vista zullen zelfs met meer dan vijftig procent in prijs worden verlaagd. Klanten in meer welvarende landen zullen echter weinig merken van deze prijsverlagingen.

Consumenten in de Verenigde Staten en Europa kunnen rekenen op een korting van slechts 3 procent tot niets, afhankelijk van de versie van Windows Vista. Volgens Brad Brooks, de nieuwe vice-president voor Windows consumer product marketing binnen Microsoft zullen de kortingen van kracht worden bij de release van Windows Vista Service Pack 1 en iets eerder bij winkels als Amazon, meldt Computerworld.

Meeste korting voor upgrades

Volgens Brooks zal de meeste korting worden gegeven voor upgradeversies van Windows Vista Home Premium en Ultimate: "In markten die in opkomst zijn willen we de volledige en upgradeversies van Home Basic en Home Premium samenvoegen tot volledige versies van deze edities en de prijs daarvan aanpassen aan de plaatselijke markt."

Slimme zet

Volgens analist Chris Swenson van onderzoeksbedrijf NPD Group Inc is de beslissing van Microsoft om de prijzen te verlagen een strategisch slimme zet, aangezien Vista 'de verwachte verkoopcijfers niet waar heeft kunnen maken." Hoewel Microsoft in het eerste bestaansjaar van Vista meer dan 100 miljoen licenties verkocht van het besturingssysteem (overigens tien keer zoveel als het aantal afgenomen zakelijke licenties), is tachtig procent van die afname afkomstig van computerfabrikanten die Vista op nieuwe pc's installeren. De verkoop aan consumenten zelf blijft daarbij ver achter volgens Swenson.

60 procent minder verkoop

Microsoft kan het zich permitteren om korting te geven op Vista, omdat het veel winst maakt op ieder verkocht exemplaar, in vergelijking met de winst die het bedrijf maakt op OEM-versies die worden verkocht aan computerfabrikanten.

Tijdens de lancering van Vista gaf het bedrijf dan ook veel kortingen op het besturingssysteem, maar kon toch niet voorkomen dat er 60 procent minder werd verkocht in de eerste week van Vista dan in de eerste week van voorganger XP.

Release interval is de oorzaak

Volgens Swenson komt dit omdat er veel tijd heeft gezeten tussen de release van Vista en XP. Toen XP werd uitgebracht was dit slechts een jaar na de release van Windows 2000 en ME, hetgeen het logischer maakte voor gebruikers die een computer kochten met 2000 of ME om te upgrade naar XP. Dat geldt niet voor Vista, aangezien de pc's die vijf jaar geleden zijn gekocht, doorgaans niet voldoen aan de systeemeisen van Windows Vista.

Deze zware systeemeisen, in combinatie met prijsdalingen op het gebied van hardware, maken het volgens Swanson aantrekkelijker om een nieuwe pc te kopen waar Vista op geïnstalleerd staat.

Eerder succesvol

De prijsdaling die Microsoft heeft gepland is al eerder succesvol gebleken bij tegenvallende verkoopcijfers van Microsoft Office. Na de prijsdaling schoten de verkoopcijfers omhoog. Volgens Swanson is de kans dat dit ook met Vista gebeurt echter klein, aangezien de prijs niet het grootste probleem is.