Dat meldt CNet. Consumenten kunnen een high-end laptop van Compaq kopen voor 2799 dollar. Deze is uitgerust met een 850 MHz snelle Pentium III-processor, een DVD-speler en een 15 inch monitor. Sony pakt uit met een op Pentium III aangedreven 750 MHz-chip voor 2899 dollar. "Minder dan 3000 dollar voor zo'n laptop is een zeer agressieve prijs", aldus Gartner-analist Ken Dulaney. Hoewel klanten zullen profiteren denken analisten dat een dergelijke prijsdaling notebookfabrikanten in het nauw drijft. Zij verwachten dat andere concurrenten als Hewlett-Packard en Toshiba het voorbeeld van de twee kemphanen zullen volgen. Volgens Dulaney en collega Matt Sargent van onderzoeksbureau ARS duiden de prijsdalingen tevens op een verminderde vraag naar notebooks. Volgens Sargent probeert Sony tijdens de aankomende lucratieve feestdagen marktaandeel af te snoepen van concurrent Compaq. De Japanse fabrikant is bezig aan een flinke opmars. Volgens PC Data had Compaq in september nog een marktaandeel van 38,1 procent, tegen 45,5 procent in augustus. Compaq staat daarmee de eerste plaats. Sony had in september een aandeel van 24,2 procent, en klom daarmee van plaats vier naar twee. PC Data-woordvoerder Stephen Baker meent dat Sony's succes laat zien dat de consument best wat meer aan een goede notebook wil uitgeven. De gemiddelde prijs die Sony-klanten betalen voor een laptop is namelijk 2273 dollar, tegen 1537 dollar voor Compaq-kopers. Of de Nederlandse consument zal kunnen profiteren van goedkopere prijzen is vooralsnog de vraag. "Bij ons is niets over een prijsdaling bekend", aldus Sony-woordvoerster Mariëlle van der Putten. Ook bij Compaq-woordvoerster Jolanda Peek is niets bekend van een prijzenoorlog tussen de bedrijven. "Een duel tussen Compaq en Sony is niet aan de orde. Uit onze cijfers van IDC blijkt dat Sony een veel kleiner aandeel heeft. Die aantallen spreken voor zich", aldus Peek.