De concurrentie opent nu via www.print-winkel.nl de tegenaanval om aan te tonen dat Printwinkel lang niet zo goedkoop is als zij claimen. Printwinkel.nl is een nieuw initiatief van softwaredistributeur Data Becker en claimt goedkope inktpatronen te leveren. Op de site staan zelfs links naar concurrenten om bezoekers uit te nodigen prijzen te vergelijken. Dit, en de agressieve marketingstrategie, is de concurrentie een doorn in het oog.

Actie

"Wij hebben stappen ondernomen en willen dat ze onze naam van hun site afhalen", zegt Bernie Verhagen van Reprint.nl. Verhagen stoort zich vooral aan de vergelijking van `appels met peren'. "Zij verkopen eigenlijk alleen navulsetjes. Wij verkopen alleen cartridges die slechts eenmaal zijn gebruikt. Bij Printwinkel moeten gebruikers zélf hun inktpatronen navullen. Hierdoor worden verschillende soorten inkt met elkaar vermengd." Dit is volgens Verhagen bij Reprint dus niet het geval. "Bij ons worden de cartridges gereinigd, voorzien van een nieuwe spons en dan gevuld met inkt. Dat is een groot verschil met Printwinkel." Ook Gerben Kreuning, directeur van Digital Revolution, is verbolgen over de marketingtruc van Printwinkel. "Dit is een laffe manier van concurreren. Wij hebben www.print-winkel.nl geregistreerd als tegenactie. Hiermee willen wij hard terugschoppen en aantonen dat Printwinkel.nl helemaal niet goedkoper is." "Het is een groot Duits bedrijf met veel geld achter zich. Op deze manier hopen ze de Nederlandse markt te veroveren. Dat vind ik een zielige manier van zakendoen."

Kat in het nauw

Marcel van der Steen, marketingmanager van Data Becker, ziet de tegenactie een beetje als de rare sprongen van een kat in het nauw. "Wij hebben geen trucs of wat dan ook, maar strijden met open vizier. Schijnbaar durven ze dat niet aan." "We claimen niet de goedkoopste te zijn. We hanteren de term spotgoedkoop." Van der Steen wijst hierbij bijvoorbeeld op de lagere inktprijzen van Digital Revolution. "Maar als je de verzendkosten er dan weer bij optelt, die wij niet berekenen, kom je toch weer duurder uit." "Data Becker is een groot bedrijf en heeft hierdoor een goede prijs kunnen bedingen. Dit gaat overigens niet ten koste van de kwaliteit. Uit testen van het Duitse moederbedrijf blijkt dat de cartridges zonder problemen zes keer kunnen worden nagevuld", zegt de marketingmanager.