Dit concludeert Ernst & Young in zijn vijfde ICT Barometer, waarvan andere resultaten al eerder werden bekendgemaakt. Het onderzoek onder zeshonderd Nederlandse directeuren, managers en ict-professionals brengt Ernst & Young tot een waarschuwing aan het bedrijfsleven voor de hoge kosten van het privé-surfen. Zowel het aantal surfuren op het werk neem toe als het percentage dat hiervan voor niet-professionele doeleinden wordt gebruikt: 32 procent. Grotere organisaties hebben daarbij volgens de onderzoekers een groter probleem omdat hier vaker voor privé-doeleinden wordt geïnternet. Bij bedrijven vanaf vijfhonderd medewerkers wordt nog maar 53 procent van het totale internetgedrag gebruikt voor zakelijk surfen. "Deze mensen zitten omgerekend 5 procent van hun werkweek privé te surfen, hetgeen hun werkgevers mogelijk gezamenlijk miljarden euro's aan gederfde productiviteit kost", aldus Jacob Verschuur, directeur bij Ernst & Young.

Nieuws, winkels en porno

Volgens een recent gepubliceerd Amerikaans onderzoek van Websense zijn nieuws- en winkelsites overigens het populairst onder werknemers om tijdens werktijd te worden bekeken. Respectievelijk 23 en 24 procent van de werknemers betitelen dergelijke sites als meest verslavend op het werk. Pornografie (18 procent), online gokken (8 procent) en veilingsites (6 procent) volgen op enige afstand.