Bovendien vindt Fleischer dat de stropdas 'dienst doet als decoratieve camouflage van het zakelijke pak, ontworpen om te voorkomen dat de man van middelbare leeftijd, met zijn krimpende schouders en zijn vooruitstekende pens, zo zelfbewust wordt dat hij de sportschool opzoekt'.

Fleischer uitte zijn tirade over de stropdas in een recente brief aan The Financial Times. In de brief reageert Fleischer op een krantenartikel waarin de stropdas geprezen wordt als toepasselijk zakelijk kledingstuk. De privacy-advocaat ondertekende de brief met zijn officiële functietitel bij Google.

Fleischer wil stropdassen vervangen door t-shirts, omdat die de vorm van het mannelijke lichaam minder verhullen. "Zou je niet willen weten of je zakenpartners in goede conditie zijn? Waarom zou je iemand zakelijk vertrouwen als hij slecht voor zijn lichaam zorgt?", aldus Fleischer die ook benadrukt dat de vrijetijdsoutfit kan leiden tot grotere creativiteit.

Volgens Fleischer is het onofficiële motto bij zijn werkgever Google 'wees serieus zonder pak'. Google staat werknemers, net als veel andere technologiebedrijven, toe om in vrijetijdskleding op het werk te verschijnen. Een greep uit de mode op de Google-werkvloer, is te zien in een wervingsvideo van het bedrijf op Youtube. Stropdassen zijn in de video niet te zien.

Op veel officiële persfoto's zijn Google-managers overigens wel te zien met stropdas, onder meer vicepresident en internetgoeroe Vint Cerf.