Volgens analistenbureau Forrester kost de nieuwe wetgeving op het gebied van privacy “als ze worden ingevoerd op de manier waarop wij dat verwachten" de leveranciers van sociale media “op zijn minst" 400 miljoen euro per jaar aan gederfde omzet. Forrester projecteert een verwachte omzet van 3,2 miljard euro per jaar, maar dat duikelt door de databeschermingswet per 2016 naar hoogstens 2,8 miljard euro.

De databeschermingswet die de burger meer macht geeft over zijn persoonlijke informatie wordt deze maanden besproken door het Europees Parlement. Voor 1 juli wordt gehoopt daar een beslissing over te krijgen in het Europarlement zelf, maar de diverse politieke fracties zijn het nog oneens over de zwaarte van de maatregelen die moeten worden genomen. Daarnaast zijn de regeringen in Europa het nog met elkaar en met de Europarlementariërs oneens over de inhoud.

Europa terug naar de Middeleeuwen

Bedrijven als Google en Facebook voeren een zware lobby in Brussel om al te zware maatregelen door het Europees Parlement tegen te houden. Google meent zelfs dat de Europese regels mogelijk zullen leiden tot een Middeleeuws Europa, waar burgers het met uitgeklede diensten moeten doen in vergelijking met landen waar de privacybescherming minder zwaar is.

Forrester zegt dat ondanks de economische malaise in Europa de uitgaven op het gebied van sociale media blijven groeien. Dat komt doordat steeds meer marketing- en advertentie-euro's naar sociale media gaan, terwijl ook het aantal burgers dat sociale media gebruikt toeneemt. Ook het aantal apparaten dat verbonden wordt met sociale media, zoals spelconsoles, horloges, tv's en auto-elektronica, blijft flink toenemen.

Lees ook: Privegegevens zijn voor iedereen een goudmijn op Computerworld.nl.