Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van marktonderzoeksbureau Synovate dat is gehouden onder 13.000 respondenten in de leeftijd van 18-65 jaar. Op de vraag of men bekend was met sociale netwerksites antwoordde maar liefst 89 procent van alle ondervraagde Nederlanders met 'ja'. Hiermee scoort Nederland het hoogst met Japan op de tweede plaats met 71 procent. Van alle respondenten wereldwijd bleek maar liefst 58 procent nog nooit van sociale netwerken gehoord te hebben.

Nederland staat bovenaan

Ook met het aantal ondervraagden dat aangeeft lid te zijn van een sociale netwerksite staat Nederland bovenaan: terwijl in gemiddeld 26 procent van steekproef lid is van een profielsite, waren maar liefst 49 procent van de Nederlanders lid van een sociale netwerksite. De meest populaire sites in Nederland zijn Hyves, LinkedIn en MSN Spaces. MySpace en Facebook worden uiteraard vaak genoemd in de internationale resultaten.

Opzienbarend is dat meer dan een derde van alle gebruikers van sociale netwerken aangeeft de interesse in de sociale netwerksites te verliezen.

Struikelblok: privacy

Privacy is de grootste zorg voor sociale netwerkers (37 procent), met als tweede het gebrek aan veiligheid voor kinderen (32 procent). Van de Nederlanders was maar liefst 54 procent bezorgd over privacy. Emiel van Weegen, Europees directeur van online onderzoek, schrijft dit hoge percentage toe aan de hoeveelheid aandacht die er recentelijk in de media is besteed aan het verlies of diefstal van bank- en creditcardgegevens. Ook de ´3x Kloppen´-campagne van de Nederlandse banken om de bevolking bewust te maken van veilig internetbankieren en het gevaar van datamisbruik heeft volgens Van Wegen de zorgen om online privacy vergroot.