Het Electronic Privacy Information Center (EPIC) neemt Google juridisch op de korrel, maar speelt dit via een omweg. De internetreus mag niet zomaar de diverse privacyvoorwaarden voor zijn uiteenlopende diensten op één algemeen geldende hoop gooien, aldus de privacygroep. Toezichthouder FTC moet zijn werk doen en mag dit niet zomaar toestaan, stelt EPIC.

Privacy-'consolidatie'

Doel van deze rechtszaak is dat de rechter deze overheidsinstantie gebiedt om actie te ondernemen tegen Google. Dat bedrijf voert per 1 maart nieuwe privacyvoorwaarden in die gelijk gelden voor álle diensten van het bedrijf. Daarmee vervangt Google de diverse privacy policies die het nu hanteert. Dat zijn er ruim 70 die inhoudelijk flink van elkaar kunnen verschillen.

Bovendien is in de nieuwe voorwaarden kruislingse datavergaring en profielverrijking toegestaan. Daarmee kan Google op basis van iemands YouTube-kijkgedrag en Gmail-woordgebruik gerichte advertenties tonen. Niet akkoord gaan met deze nieuwe Google-brede privacyvoorwaarden betekent opt-out voor de diensten van het bedrijf die een inlog vereisen.

20 jaar onder toezicht

Volgens EPIC schendt Google hiermee de formele privacy-overeenkomst met de FTC, die sinds oktober vorig jaar van kracht is. Het internetbedrijf staat vanwege de privacyschendede fouten met zijn Twitter-tegenhanger Buzz namelijk onder overheidstoezicht. Dit geldt voor de komende 20 jaar. De FTC heeft tot op heden echter geen actie ondernomen tegen de nieuwste privacywijzigingen die Google doorvoert, klaagt EPIC.