Volgens de Electronic Privacy Information Center (EPIC) en Junkbusters, twee organisaties die zich bezig houden met de bescherming van privacy op internet, zou het nieuwe privacybeleid van Amazon in strijd zijn met verschillende wetten die de positie van de klant beschermen.

Amazon voerde 1 september een nieuw privacybeleid door. Volgens het nieuwe beleid heeft Amazon de mogelijkheid om gegevens van klanten uit te wisselen met andere bedrijven en bedrijven die de kredietwaardigheid van mensen onderzoeken.

Volgens de privacygroepen is het nieuwe beleid in tegenspraak met de beloften die Amazon eerder deed. "Voorheen beloofde Amazon dat het geen persoonlijke informatie over klanten zou doorspelen aan andere partijen. Bovendien hadden klanten de mogelijkheid om Amazon te melden dat ze niet wilden dat hun persoonlijke informatie voor andere doeleinden zou worden gebruikt", aldus Jason Catlett van Junkbusters.

De privacygroepen vragen de Federal Trade Commission (FTC), verantwoordelijk voor de naleving van de wetten ter bescherming van de consumenten, om Amazon te verbieden informatie over klanten te delen met anderen als zij daarvoor geen toestemming hebben gegeven.

Ook zouden klanten de mogelijkheid moeten hebben om hun persoonlijke informatie over aankopen te verwijderen. Bovendien zouden de klanten volgens de privacygroepen inzicht moeten krijgen in de informatie die Amazon met andere partijen deelt.