Gebruikers vonden deze week een bericht in hun Privver-mailbox, afkomstig van Privver zelf. Niet iedereen is daar blij mee, ondanks de gratis mp3-speler die in het vooruitzicht wordt gesteld. "Dit is nog irritanter dan `gewone' spam", zo mailt een gebruiker aan WebWereld. "Mijn filters laten de mail van Privver gewoon door, omdat mijn energierekening er op binnenkomt." Als een gebruiker een bericht in zijn Privver-box heeft, wordt hij daarvan automatisch per mail op de hoogte gesteld. Daarna moet hij met een gebruikersnaam en wachtwoord inloggen op de site van Privver. "Erg omslachtig en tijdrovend allemaal, en zeer frustrerend als het bericht ordinaire spam blijkt te zijn", aldus de Privver-klant.

Gratis speler

Privver stelt zijn gebruikers een gratis mp3-speler ter waarde van 149 euro in het vooruitzicht. Met deze Freecom Beatman II kan er tot vier uur aan muziek worden opgeslagen via een mini-cd. Het enige wat de bestaande klanten hoeven te doen, is `vijf vrienden of collega's te attenderen op het gemak van Privver'. "Als zij alle vijf voor 31 december 2002 gebruik gaan maken van Privver en minimaal één keer inloggen, is de mp3-speler al van u!", zo belooft Privver. In het mailtje staat echter niet dat er slechts 202 mp3-spelers beschikbaar worden gesteld. Deze extra conditie staat overigens wel in de actievoorwaarden.

Opt-out

Het is volgens een woordvoerder voor het eerst dat Privver zijn klanten benadert met een dergelijke mailing. Hierbij wordt gebruikgemaakt van het omstreden opt-out-principe, waarbij de internetter zich pas achteraf kan afmelden voor commerciële mail. Europese regelgevers pleiten al enige tijd voor opt-in, waarbij de internetter vooraf toestemming moet geven. De `interessante, membergerichte' actie is volgens TPG ingegeven `door de vele positieve reacties die consumenten geven'. "Ze geven aan dat zij Privver een goed concept vinden en begrijpen niet dat anderen Privver nog niet gebruiken", aldus de woordvoerder. Verder zou uit een test onder tweeduizend Privver-gebruikers zijn gebleken dat slechts één klant de commerciële berichten niet op prijs stelt. TPG kampt tot nu toe met een tegenvallend aantal gebruikers voor zijn dienst, ondanks uitgebreide reclame-inspanningen. Momenteel telt de dienst ruim 100.000 gebruikers, veel minder dan oorspronkelijk geraamd.