Diverse abonnees van Fast-XS die niet zijn overgestapt stonden woensdag vreemd te kijken. Na lange tijd zonder internet te hebben gezeten, hadden zij ineens weer toegang tot de digitale snelweg. Enkele klanten die wél waren overgestapt werden daarentegen zonder pardon afgesloten. Een vervelende fout die is veroorzaakt door de slechte administratie bij Fast-XS, verklaart Ernst Stunzi, directeur van DutchDSL, een adsl-reseller. "Het lijkt erop dat wij foutieve informatie hebben ontvangen over de mac-adressen van de routers. Hierdoor zijn bij het afsluiten een aantal klanten verwisseld." Het mac-adres is een uniek nummer dat gekoppeld is aan de modem. Klanten zijn zodoende tot aan de modem te herleiden. Volgens Stunzi lijkt het er echter op dat Fast-XS willekeurige mac-adressen aan zijn klantenbestand heeft gekoppeld. "Toen we dit ontdekten, zijn we gestopt met het afsluiten. We verwachten de problemen deze week te hebben opgelost. De klanten die nog niet zijn overgestapt of willen overstappen, zullen deze week worden afgesloten", aldus Stunzi. De provider vermoedt dat het in totaal om zo'n zestig klanten gaat die ten onrechte zijn afgesloten of juist zijn aangesloten.

Vreemd

Fast-XS noemt de situatie 'uiterst merkwaardig'. "Wij hebben nog helemaal geen gegevens overhandigd", aldus Joost Schouwink, directeur van Fast-XS. "De gegevens die ze hebben gebruikt komen dus uit hun eigen database. Het vermelde mac-adres moet goed in de database staan, anders hadden de afgesloten klanten nooit online gekund."

Problemen

Fast-XS kwam begin dit jaar negatief in het nieuws vanwege onterechte inningen en problemen met de oplevering van nieuwe internetverbindingen. Oorzaak van alle problemen was DutchDSL, meent Fast-XS. "Wij liepen tegen technische problemen aan, waardoor wij onze klanten niet goed konden bedienen. Wij waren echter met handen en voeten gebonden omdat DutchDSL technisch verantwoordelijk is voor de lijnen", verklaarde Joost Schouwink, directeur van Fast-XS, destijds tegenover WebWereld. De ruzie liep zo hoog op dat Fast-XS besloot DutchDSL niet langer te betalen voor het gebruik van de lijnen. Volgens DutchDSL voldeed Fast-XS hierdoor niet meer aan zijn contractuele verplichtingen, waarop de reseller besloot het contract met Fast-XS te ontbinden en de klanten over te hevelen naar zusterorganisatie Dutch Web Services. Update, 11:15 uur: Reactie Fast-XS toegevoegd.