Bol.com won ook al in 2006 en 2008. Er werd dit jaar 173.393 maal gestemd voor de publieksprijzen. Bol.com heeft de wind in de zeilen. Zo haalde het bedrijf afgelopen kerst een recordomzet. Naast Bol.com was er een publieksprijs voor Label54, als beste ‘kleine’ webwinkel. Deze webshop richt zich op mensen die van dance, parties en fashion houden.

123inkt.nl

Bij de prijzen per productcategorie won bol.com bij zowel 'cd’s/dvd’s, boeken, tijdschriften & games' als 'consumentenelektronica, huishoudelijke apparatuur & telefonie'. Andere winnaars zijn onder andere Wehkamp (mode & accessoires), PayPal (financiële diensten) en 123inkt.nl (computer hard- & software).

Naast de publieksprijzen werden drie vakprijzen uitgereikt. Wehkamp kreeg de Thuiswinkel Award. Jurylid Eduard de Wilde: "Wehkamp heeft een groot risico genomen door zijn primaire distributiekanaal drastisch te reorganiseren. Dat de klant dit waardeert, komt tot uiting in de groeicijfers. De manier waarop Wehkamp partnerships inricht en activiteiten in het internet ecosysteem ontplooit, laat zien dat Wehkamp internet echt begrijpt."

Digital Right Management

De Innovatie Award gaf de jury aan Luisterrijk.nl, een site die audioboeken verkoopt. Volgens de jury zorgt Luisterrijk.nl "niet alleen voor vernieuwing in de keten en de branche waarin hij actief is, maar ook voor technologische innovatie door de consument een gebruikersvriendelijk alternatief te bieden voor Digital Right Management."

De vakprijs Starter Award ging naar Eco-logisch.eu, een webwinkel met uitsluitend duurzame bouwmaterialen. Het juryrapport: "Zowel het gebruik van multichannel als het community-idee zijn goed uitgewerkt. Klanten kunnen gemeenschappelijk producten wegstemmen uit de winkel. Kortom:de klant bepaalt het assortiment. Dit is werkelijk uniek."