Dat stelt onderzoeksbureau McKinsey in een advies aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OC&W). Het kabinet wil de komende jaren tientallen miljoenen bezuinigen op de publieke omroep.

Nu hebben de publieke omroepen circa 30 miljoen euro per jaar tot hun beschikking voor de internetactiviteiten. Door betere samenwerking kan daarop 5 tot 6 miljoen worden bezuinigd, meent McKinsey.

Vooraanstaande positie

"Door nog meer van elkaar te leren op het gebied van efficiënte en doelmatige productie van webpagina's en het gebruiken van gezamenlijke functionaliteiten en infrastructuur kan 5 tot 6 miljoen euro per jaar worden bespaard", schrijft McKinsey

De bezuinigingen hoeven volgens het onderzoeksbureau niet ten koste te gaan van de ambitie om 'op internet en breedband een vooraanstaande positie op te bouwen'.

Michel Mol, internetcoördinator van de publieke omroepen, zei begin dit jaar in een interview met WebWereld dat er nog maar weinig efficiencywinst te behalen is bij de internetactiviteiten van de publieke omroep. "We doen nauwelijks dubbel werk meer. Zo is de techniek al voor een groot deel gecentraliseerd. Laten we duidelijk zijn: er zit geen vet in. We opereren uiterst efficiënt."

Pageviews per euro

McKinsey prijst de resultaten van de publieke omroep op internet. "In het creëren van 'internetcontent' zijn in de afgelopen jaren grote verbeteringen gemaakt. (…) Dit vertaalt zich in een continue verbetering van het aantal 'pageviews per euro'."

Gemiddeld geven de publieke omroepen nu één euro uit voor dertien pageviews, zo blijkt uit een grafiek in het rapport van McKinsey. Er bestaan grote verschillen tussen de omroepen. De 'best presterende' omroep haalt 32 pageviews binnen voor één euro, terwijl er ook een omroep is die slechts drie pageviews per euro genereert.