De nieuwe lichting Aibo's heeft een ware gedaanteverandering ondergaan. Allereerst hebben de honden een face-lift gekregen: ze zien er een stuk jonger uit. Aan het 'gehoor' is ook het nodige geknutseld: de nieuwe Aibo herkent het stemgeluid van de baas nog beter. En de prijs voor een puppie is omlaag gegaan. De nieuwste Aibo is de derde versie in de serie robothonden. Hij is verkrijgbaar in twee uitvoeringen. Een ivoorgekleurde puppie die luistert naar de naam Latte en een grijze hond met de naam Macaron. Volgens een woordvoerder van Sony hebben de twee honden elk hun eigen karakter. Zo is Latte een aanhankelijk type dat al snel aardig gevonden wordt terwijl Macaron een speels hondje is. De spraakherkenning is verbeterd. In plaats van vijftig woorden herkent Aibo er nu zeventig. Sony heeft een extraatje ingebouwd in de vorm van speciale geluiden die de honden kunnen herkennen. Deze woorden kunnen uitgezonden worden op televisie, de radio of internet. Wanneer zo'n woord door de ether schalt, reageert Aibo daarop. De nieuwste model zijn ook meteen de goedkoopste sinds de eerste lichting. Sony gaat de puppies vanaf 22 september op de Japanse markt uitbrengen voor een bedrag van 98.000 yen (ongeveer 2000 gulden). Dat is ruim duizend gulden goedkoper dan de tweede lichting Aibo's die bijna een jaar geleden op de markt gebracht werden. Voor de allereerste Aibo moest zelfs meer dan 5000 gulden betaald worden. Voor mensen die 2000 gulden toch nog te duur vinden voor een robothond is een alternatief beschikbaar op de Nederlandse markt. Het Nederlandse bedrijf Multitrend brengt een eenvoudige mechanische hond op de markt onder de naam i-Cybie. Deze hond gaat 658,91 gulden kosten.